onsdag 8 april 2015

1957

Bildkälla


1957 var ett bra år, gissar jag. Jag vet ju inte själv, förstås, men det var i alla fall året då båda mina föräldrar föddes - och svärfar med förresten.

1957 är också året då originalmönstret till min senaste stickade kreation publicerades - se bilden här till höger. Men i boken Klassisk Stickning av Lise-Lotte Lystrup (här är länk till den engelska versionen) har mönstret anpassats till moderna garner och storlekar.

Resultatet blev en bolero som passar så väl moderna tider som vintage stilar. Min variant är stickad i Gjestal Maija (7½ nystan).

Ända sedan jag var på en 50-tals temafest för några år sedan (se inlägg här) har jag varit förtjust i vintage, gärna 50-tal,
dock i lämplig mix. Klä ut mig vill jag inte till vardags. Så här tycker jag det är lagom.

Klicka här för att se mera vintage-inspirerat.

Inga kommentarer: