söndag 19 april 2015

Indiskt på menyn






Sedan vi i augusti lagade Tikka Masala med Naanbröd har vi varit förtjusta i indisk mat; vår variant av indiskt i alla fall - hur verklighetstrogen den är vet jag inte, men ett korn av sanning finns det väl där. Vi började med kyckling, sedan en motsvarande variant på kött - och nu var det dags för en vegetarisk indisk meny.

En av huvudingredienserna i Malai Kofta som det blev denna gång (se receptet här!), är Paneer, dvs Indisk "bondost". Jag följde dessa instruktioner, och konstaterade att tillvägagångssättet är ganska likt vår traditionella bondost som farmor lärt mig göra, men det används citronsaft istället för piimä (och mjölk) för att skilja osten från vasslen. Kul med variation!

Recept som vi gillar skriver jag ju som bekant upp i min receptsamling. Här nedan får ni ett litet smakprov med vår variant av nyss nämnda recept - farmors bondost följer med på köpet. Tidigare smakprov ser ni här.

Inga kommentarer: