söndag 2 augusti 2015

If you can't stand the heat

get out of my kitchen!
...or use a potholder!

Pannlappar är kul små snabba projekt, så väl virkade, stickade som sydda. Dessutom är de dekorativa att ha hängande i köket, och ett lätt sätt att förändra köket för olika säsonger (i alla fall om man har många som jag...) Jag har visat flera pannlappar på bloggen också förut, men här har ni några till.

Rad 1, pannlapp 1: Överblivet tyg lämpar sig utmärkt till pannlappar, speciellt med ett sådant här motiv (olika grönsaker!). Just det här tyget blev över från ett förkläde jag sytt. Det räckte de facto till två grönsaks-pannlappar, den ena fick styvmor till födelsedagen (i maj, ett tag sen...).

Rad 1, pannlapp 2: En mormorsruta! Den blev så "ihålig" (kunde väl vem som helst förutspå?) så jag sydde därför fast tyg på baksiden, inklusive vaddering. Så den håller hetta verkligt bra!

Rad 1, pannlapp 3: Denna pannlapp är visserligen också handarbetad, men inte av mig. Det är en födelsedagspresent av mamma - en tovad sådan. Tjock och tål också hetta bra.

Rad 2, pannlapp 1: Har ni sett förut här. En virkad frillig grej.

Rad 2, pannlapp 2: Jag trodde jag visat tekoppspannlappen förut, men hittar inte inlägget nu iaf... Även denna är sydd av resttyg i köksigt motiv (tekoppar), närmare bestämt i tyget över efter min brödkorg. Den är naturligtvis vadderad, men kanske ändå i tunnaste laget...


Pannlappar är fina presenter - att ge och att få. Denna virkade jag som inflyttningspresent till min bror med familj. Den är i princip likadan som den mina gudföräldrar fick i april, men lite annan färgkombination. 


Inga kommentarer: