torsdag 8 december 2011

Delightful

Första stickkvällen 'Stick ti' Karis' hade i Lankalinja blev jag fruktansvärt förtjust i de vackert granna, varma och höstiga färgerna i en av Drops Delight garnen. Delight - ja ni hör ju? För första gången (vad jag kan komma på?) valde jag alltså garn först, och sökte mönster därefter (förutom förstås då jag har restgarn eller då de är skitbilligt...)

Jag hittade det här vackra mönstret till en höstig bolero - så jag fick sticka på ett helt nytt sätt dessutom; då arbetet började mitt i ryggen, och sen stickade man runt så att det slutade vid axeln - två sådana stycken (spegelvända) + ärmar till. De höstiga färgerna förstärks av det vackra lövmönstret som kantar boleron.

Dock börjar ju hösten ta slut nu - när det snöar (och slaskar om vartannat), och halt så förbaskat är det. Men det är fint det också - kräver nya stickprojekt bara! ;)

Boleron hade jag iaf på  mig på senaste stickkvällen förra veckan, då vi dessutom fick en ny "medlem" (hoppas vi)! Men fick jag också tipset på jobbet idag att jag skulle lyssna på radion om hur trendigt stickning är - "fast det visste vi ju redan", sa hon.

Jag sökte naturligtvis upp programmet, som finns att lyssna på nätet här på yles sida radiohuset, och förutom att jag fick bekräftat att stickning är trendigt, så undrar jag nu: Har jag missat Pirjon Lankas jubileum? Och varför har det inte gjorts bättre reklam isf? Måste gå dit och kika snarast! 
Muddarna i samma bladmönster fanns inte i mönstret, det lade jag till dels för att jag tyckte ärmarna annars blev för korta, dels för att piffa upp dem lite så att de skulle vara lika fina som resten av boleron.

Bladmönstret "up close and personal".

Inga kommentarer: