söndag 28 april 2013

Hantverksmässa!

'Stick ti' Karis's andra utfärd (efter Karnaluks) var till Hantverksmässan i Helsingfors nu i lördags - som bonus var där också några andra mässor samtidigt, bl.a. outlet expo och närmats-mässa. Det var kanske inte riktigt vad som väntades - vi tänkte oss kunna köpa redskap och material till handarbete, men hittade mest färdiga hantverk istället... Men bara för att det inte är som man tror, betyder det inte att det inte är bra! Vi gjorde alla flera fynd!

Jag stannade till länge redan vid första "båset" i outlet expo. Billiga hårtillbehör, dessutom med god betjäning och personliga instruktioner (handgripliga!) hur de ska användas. Fantastiskt - här ska det bli ännu flera frisyrer!
Handarbeten finns ju av så många olika slag! Förutom stickning och virkning finns det smide, knyppling, man kan arbeta med papper, knappar, gamla skedar, tyg - ja jag minns inte allt vad vi såg!

Här lär mamma sig iaf laga en pappersblomma i Sinellis bås! Kan vara en bra kunskap att ha! 
Det var knappt så vi hann ta smörgås-paus då det fanns så mycket att se, men lite energi behövs ju så man orkar med allt!

Jag fyndade en hel del: smycken (båda i delar och färdiga), hårprodukter, té, skor - och två väldigt bra handarbetsböcker:



Mel Clarks "Knitting Everyday Finery" - Neulo Ihanat Asusteet (inhandlad på finska - där fanns bara böcker på finska...), som innehåller en massa fina mönster!

Heroine Hood, July Gloves,och  Mrs Lovechild Shawl för att nämna några mönster (länkarna går till ravelry).




Edie Eckmans "Around the Corner Crochet Borders" - Virkkaa ja viimestele tror jag också att kan komma till användning. Att ha idéer till "sista touchen" på ett arbete är garanterat till nytta, jag har redan några inredningsidéer var jag kan behövs virkade kanter... (Mitt fantstiska hus är alltid i tankarna! :)  )

Inga kommentarer: