lördag 26 september 2015

Korgar & kringlor m.m

September lider mot sitt slut, och det innebär marknadstider!
Jag hör inte till dem som *absolut* måste till Ekenäs stora höstmarknad varje år, men då jag jobbar i Ekenäs, och man får så otroligt fin service vid Mikaelskolans våffel-stånd, är jag riktigt nöjd att jag tog mig en tur (i gott sällskap). 


Av någon anledning hade jag bestämt mig att jag skulle göra en ny väska till marknaden istället för att köpa en marknaden, så här ser ni resultatet. Jag läste i hbl för ett tag sedan att 70-tals färger (orange, brunt m.m.) och stickat är höstens trend - och det passar mig ju perfekt! Denna hundtands-mönstrade 70-tals väska gjorde jag på några få kvällar. 

Jag inspirerades av detta drops-mönster, men det blev ju något helt annat i slutändan... Jag stickade i tunnare garn (novita isoveli; 1½ nystan brunt, 1 nystan orange), och naturligtvis i hundtandsmönster, vilket gjorde att måtten blev lite annorlunda.... Jag stickade dock mosstickning efter veckningen precis som i mönstret. Axelbandet virkade jag (stolpar) för att få lite mera stadga. Om någon önskar kan jag ge noggrannare instruktioner. :)

Som ni också såg på bilden ovan, så kom jag inte tomhänt från marknaden. Förutom julkort och färska kantareller, köpte jag en korg. Korgar är fantastiskt praktiska, det har jag nämnt många gånger. Jag har också korgar från förut, men inte just än sån här....

Det enda minuset med korgar kan vara att garn, och annat, lätt kan fastna i någon lös sticka, och att om man har mycket "småsaker" (telefon, nycklar...) kan man tappa bort den i den "stora" korgen. Båda problemen löses lätt genom att sy ett korgfoder (med fickor)! Det har jag upptäckt för länge sedan, se tidigare inlägg [1] [2] och [3]

Ännu en gång kunde jag använda ett par gamla gardiner som tyg (två flugor i en smäll; förutom att korgen blev än mer praktisk, slapp jag av med lite "bråte" i skåpet), ni ser faktiskt gardinerna i det här inlägget i before-bilden. Ni väntar jag bara på att fara "ut på vift" så jag får använda min korg...

Som ett "bevis" på att det går snabbt att sy ett korg-foder, kan jag berätta att jag sydde det medan degen till kringlorna jäste. De flesta köper väl kringlorna på marknaden kan jag tro, men jag är ju inte som alla andra. Ibland tycker jag ju att jag kan bättre själv. :p Kringlor bakade vi för övrigt också i hussan i skolan i veckan. Vi gjorde så här:

Kringlor från Viborg

3 ägg
2 dl socker
4 dl mjölk
2 påsar jäst
2 tsk kardemumma
½ tsk malen muskot
1½ tsk salt
150-200 g margarin
ca 1 kg mjöl
1 ägg till pensling

225o, ca 15 min för större kringlor
200o, 5-8 min för mindre kringlor

Vispa ägg och socker. Blanda samman de torra ingredienserna, dock inte allt mjöl på en gång. Tillägg mjölken och de torra ingredienserna. Knåda degen tills den släpper kanterna. Låt degen jäsa på ett varmt ställe.
Knåda degen på mjölat bakbord så att det inte finns några luftbubblor i degen. Dela degen i 4 delar (eller flera om du vill ha mindre kringlor), som du sedan gör kringlor av: Rulla degbitarna till fyra stänger, som är tunnare i ändorna. Böj i båge, korsa stängerna på mitten och fäst dem uppe i bågen. Forma kringlorna genast på bakplåten. Pensla med ägg.


Inga kommentarer: