tisdag 2 februari 2016

Lätt som en plätt

Den senaste tidens recepttidningar har varit fyllda med olika typer av plättar, blinier och våfflor. Det är väl säsong, och det passar mig bra. Så jag har låtit mig inspireras - dock använde jag mig i alla fall inte inledningsvis av ett nytt recept från en sådan tidning, utan jag visste att jag hade ett jag ville pröva på i bokhyllan, nämligen i Köksalmanack 2014.  Vi pratar om American Blueberry Pancakes

Så jag lagade plättsmet, gjorde mig redo att hälla i blåbären, sökte frenetiskt i frysen men nej! Katastrof - jag hittade inte blåbären! ....så maken fick köra till grannen (=svärföräldrarna) efter. Tur med bekanta grannar när man bor på landet. Kvällen var räddad!


Plättar på amerikanskt vis

(12-16 st)


1 ägg
1 dl yoghurt / gräddfil
1 dl mjölk
2 msk smält smör
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl frysta sockrade blåbär
Smör till stekning

Vispa ihop ägg, mjölk och yoghurt/gräddfil med smör. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vispa ner i smeten. Rör försiktigt ner blåbären. Heta upp lite smör och stek små plättar på medelvärme ca 1 minut på var sida.

PS! Jag gjorde tydligen plättar i februari 2014 också, se här, dock saltiga. (Sa ju att det är säsong...)
I t.ex. det här inlägget har jag gjort "vanliga" plättar. 

Inga kommentarer: