tisdag 9 februari 2016

Fastlagstisdag!

Trevlig fastlagstisdag allihopa! 
Har ni firat med bulle, liksom jag?  Har ni ätit en klassisk fastlagsbulle, eller prövat på någon ny variant?

Själv prövade jag faktiskt på tipsen som fanns i min köksalmanack. Också ifjol prövade jag ju på nyheter; då semlewrap och en saltig variant, förutom den klassiska - se inlägget här

Jag förberedde mig för alla hjärtans dag idag när jag var och handla, genom att köpa den här vackra rosen! :)
Lite blommor skadar oberoende inte i detta trista gråa väder. Det syns inte på bilden, även om ni ser vår vackra utsikt, men det är ett riktigt sjölandskap kring vårt hus igen - dränkta åkrar. Vackert, i och för sig, men...
Alla varianter hade en "vanlig" bulle som grund, men årets nyheter hade följande fyllningar:

1) Ett lager dulce de leche, banan-kärna och kardemummagrädde
2) Nutella-kärna och kakaogrädde
3) Blåbärs-kärna och blåbärs-grädde
...dessutom lagade jag 4) en klassisk med mandelmassa-kärna och "vanlig" grädde

Jag lagade en på man av var sort åt både mig och maken, därför ser ni åtta fastlagsbullar på bilden! Jag lagade visserligen bullarna små, men hoho - jag tror nog inte att jag smakar på alla idag! Trots att jag äter för två. ;)  Dulce de leche-bullen kan jag i alla fall rekommendera, som väntat. :)

För att vi inte skulle ha ännu mera bullar att äta, körde jag en liten bull-runda idag och delade ut bullar. :) När jag ändå lagat bullar, och ändå skulle ut och köra idag, så passade det utmärkt. Verkade uppskattat, så jag är glad och nöjd! :)

Inga kommentarer: