söndag 14 mars 2010

Magnolia muffins

ca 25 st

2 lime
1 citron
100 g margarin
3 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
200 g naturell jugurt

200 g vit choklad
200 naturell färskost

Tvätta lime och citron; pressa saften (3/4 dl sammanlagt) och riv skalet. Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner fett, skal & juice. Blanda bakpulver och vetemjöl och rör ner i smeten. Tillsätt jugurt och rör om så lite som möjligt, men så att smeten är jämn. Fördela i muffinsformar. Grädda i 200 grader varm ugn, ca 20 minuter.Smält chokladen i vattenbad. Rör i färskosten och bred/spritsa på muffinsarna. (Dekorera eventuellt med strössel eller limeskal.)

*** *** *** *** ***

De här muffinsarna lagade jag på fredag, då jag igen hade handarbetskväll hos en kompis (med minimalt fokus på handarbete den här gången). Jag packade ner dem i en pafflåda (har ju inte så mycket burkar här i Vasa...) och tog med dem dit. :)

Receptet kommer från Matbirka (mars 2010), och jag trodde först jag misslyckats - de ser inte precis vackra ut; jag hade lite brått, det hade antagligen gått att spritsa glasyren om jag låtit den svalna... Men poängen är: de var verkligen goda!

Inga kommentarer: