måndag 1 november 2010

Äkta varor på bokmässan!

Jag fortsätter mitt marknadsmaraton för hösten (där hör ni - ni vet vem som ska känna sig träffade - jag sysslar också med maraton). Tidigare marknader ser ni, naturligtvis, i tidigare inlägg:
Nu är det alltså dags för BOKMÄSSA!!! (Och mat & vin -mässa) Läs HBL:s artikel om bokmässan här - det var rekordmånga besökare - och det tvivlar jag inte det minsta på! Det var proppfullt på lördag när jag själv besökte mässan!

Jag köpte bara en bok, Aitoa Ruoka (svenska: Äkta vara) av Mats-Eric Nilsson. Jag hade hört om boken tidigare, och var därför nyfiken att höra på presentationen han gav på bokmässan, som HBL har skrivit om i en artikel här. (Läs även annan artikel om samma ämne i HBL här.) Äkta vara har även en egen webbsida. (Orsaken till att jag köpte boken på finska var för övrigt att den då är anpassad till den finska marknaden.)

Jag måste säga, att det var en fruktansvärt intressant föreläsning (bilden till vänster är tagen då), och skitrolig - fast om man tänker efter så är det kanske tragiskt och inte roligt... Läs artikeln jag länkade till, om ni inte läst/hört/vet redan. Jag har, så här två dagar efter att jag hörde mera om det, tänkt att jag skall ha tillsatser och sådant i åtanke vad gäller mat i framtiden. I och med att jag redan lagar mycket mat och bakar själv - blir det ju inte en såpass stor skillnad. Laga lite mera, baka lite mera, kika lite noggrannare på produkterna jag köper - och skippa allt light. Verkar rimligt och möjligt. Vi ska se hur det går.

Jag fick boken signerad också. :)

Då vi lämnade mässan kände jag att det blev mycket osett, men just den dagen var det så ruskigt mycket folk - så vi orkade bara inte mera. Först försökte jag vara sparsam, tänkte jag återkommer senare om jag inte hittar något annat, sen orkade jag inte mera. Men hellre för mycket att se än inget att se. Nöjd så.

Matmässan blev det inte mycket tittat på; tyvärr. Såg inte maten för allt folk. Men förutom bokmässa på helgen så lagade jag mat! Från början av riktiga råvaror. ;) Grönpepparkyckling i brandysås, är någon nyfiken på receptet så finns det på sidan 122 i Flera Favoriter.

Se hur roligt det är med riktig mat. ;)

Inga kommentarer: