lördag 11 juni 2011

Sentimentala kex

första baket i nya lägenheten bleeev ....... Tant Hannas kakor! (Recept hittar ni i Lindas favoritrecept, sid 6.)

Tant Hannas kakor är ett av de bakverk/rätter som påminner mig om min mommo. Andra sådana rätter som jag så här spontant kommer ihåg är korvsoppa (som mommo lagade åt mig varje vecka i hur många år som helst), vispgröt och kinuskikaka. (Är det något ja glömt?)

Många har sina "paradrätter" som de gör om och om igen, och som sedan för evigt förknippas med dem. Min farmor kopplar jag ihop med bullar och köttbullar, min mamma är berömd bl.a. för sin älgfilé med kryddsmör och chokorutor 

Alla de här recepten finns förresten i Lindas Favoritrecept (ja, farmors köttbullar och bullar är inte där, de recepten är tagna och "godkända" av min mamma, med de är ypperligt goda också de, fråga bara Linus!), om ni vill bekanta er med min familjs mat.

Korvsoppa, sid 61
Vispgröt, sid 70
Kinuskikaka, sid 23
Bullar, sid 12
Älgfilé med kryddsmör, sid 54
Chokorutor, sid 18

Vad ska bli min paradrätt? Som jag gör allra bäst?  Det är hög tid att tänka på det; snart kommer ju min guddotter Ellen på besök till mig för allra första gången (det räknar jag med iaf, fast inget är bestämt), nu när jag bor "tillgängligare". Alltså är det läge att att hon får smaka på något som "tatter Linda" gör allra bäst, så att hon vill komma på besök flera gånger (fast det hoppas jag hon vill ändå, förstås).


Har ni några idéer? Är det något jag missat, något som jag brukar laga som är super-gott? I annat fall visar det sig kanske av sig själv, så småningom...


Vad är er familjs återkommande favoriter?

3 kommentarer:

Kerstin sa...

jaa-a du Lindaliten, detdär var en knepig fråga.... problemet är att du gör en MASSA olika saker, testar nya recept varje gång man hälsar på... ska fundera.... ojoj

Linda sa...

Jag kommer i alla fall ihåg maränger, som vi alltid gjorde när vi va mindre! :-D

Kerstin sa...

jaa-a du, en sak jag just nu kom att tänka på är att om man sku fråga Mannes mostrar o morbröder som brukar fira midsommar vid stugorna i Bålaby så sku dom säga att min apelsinrulle är vad dom gillar, det har varit min midsommar-specialitet en längre tid