fredag 18 november 2011

Broccoli - super!

Ännu en gång har det vari paus i bloggandet, jag gör som VR (finska järnvägsbolaget för er som inte känner till deras underbara service) och kommer med varierande ursäkter: Den här gången skyller jag på sjukledighet (-> trötthet). Det verkar som om alla i familjen trippar till sjukhuset efter varandra av olika anledningar - men eftersom alla onda och goda ting är tre - torde det vara slut på det hela nu!

I'm back in business - på bloggen och på jobbet! Idag har jag undervisat om bl.a. cancer i hälsokunskapen, och medan jag hemma igår sökte artiklar om cancer, så hittade jag att broccoli tydligen är en dundermedicin vad gäller att förebygga cancer! Man blir ju lite lätt nojig av att se vad som ökar riskerna för t.ex. bröstcancer, eftersom det bl.a. är tidig pubertet, få och sena födslar - dock är jag inte överviktig eller förbrukar för mycket alkohol (tror jag - var går gränsen?) men iaf - man kan fundera. Jag har antagligen (förhoppningsvis) glömt det nästa vecka (eftersom vissa faktorer inte går att påverka [mera]) - men medan jag kommer ihåg det skadar det kanske inte att äta lite broccoli?

Här är en länk till varför broccoli är super! Inte samma som jag såg när jag förberedde lektionen, men quite frankly, så orkar jag inte sätta mera tid på cancer nu. :p

Sagt och gjort; idag lagade jag Italiensk Zucchini Pasta - som jag gjort tidigare - med jag lika mängder zucchini och broccoli! Nice, very nice!

...och ett (eller två?) glas vin, naturligtvis! Det är ju trots allt fredagkväll! :)

Inga kommentarer: