torsdag 25 oktober 2012

Stick- och virkkurs!

Jag trivs med mitt jobb, de flesta dagar i alla fall. Klart jag gör, många dagar vet jag inte var jag skrattar mera - i klass- eller lärarrummet! Jag får ju ha mina favoritämnen alla dagar, och med lite tur lyckas inspirera andra att också ta till sig de ämnena, att upptäcka det roliga med att kunna uttrycka sig också på engelska, och förhoppningsvis få någon att upptäcka hur underhållande det kan vara att läsa en bok. Eller att diskutera hälsa, att hitta balansen av en hälsosam livsstil utan att offra alla nöjen i livet. Att känna att man gör nytta, eller allmänt bara diskutera med alla duktiga ungdomar, och också umgås med alla trevliga kollegor. Det är en bra början, inte sant?

Men tänk sedan, att hur bra jag än tycker om mina ämnen engelska och hälsokunskap, att på en temadag för hålla en stick- och virkkurs! Tänk er dessutom, att få en blandad grupp som valt denna aktivitet; olika åldrar, flickor och pojkar, olika förkunskaper - och alla blir ivriga att sticka eller virka, åtminstone för en liten stund! Det måste ha varit en av de bättre dagarna på jobbet! :) Just nu minns jag inte vad som skulle toppa!

Okej, jag mutade dem kanske lite... Men bara lite, muffins och stickning hör faktiskt ihop enligt mig - och inte bara enligt mig, ni minns Friday Night Knitting Club t.ex.? Men kursen gick faktiskt över förväntningarna - visserligen var jag upptagen med att springa hit och dit, lägga upp arbeten, hitta borttappade maskor, hjälpa en del komma vidare, visa hur man stickar flätor och så vidare, men jag tror alla hade trevligt och många lärde sig dessutom något nytt. Jag kan förhoppningsvis också ha visat att stickning inte bara är för "gamla mommon".... 

Här får ni se några bilder:
Jag dukade upp med garn, muffins, foton på mina arbeten, mönstertidningar och -böcker.
Garnen hade jag fått donerat från Novita. Tack massor! :)

Jag hade förberett en kort presentation, 1) vad är skillnaden mellan stickning och virkning
2) visa lite av mina projekt, vad man kan göra
3) några enkla projekt att testa på...
Vill ni se min presentation, hittar ni den här. 






Muffinsarna jag bakade var Citron-Omar muffins enligt ett pirkka-recept (länk till receptet på finska hittar du här). Jag lagade dock frostingen lite annorlunda; jag smälte omarn i 2 dl vispgrädde, men lät blandningen inte koka. När jag rört blandningen jämn ställde jag den i kylen över natten för att svalna. Följande morgon vispade jag upp grädden så den blev tjock, och spritsade sedan på mina små muffinsar. (Muffinsformarna hade jag beställt från Bake & Party, som anlände i sista minuten för att jag skulle få dem till temadagen. Hittade inte mini-muffinsformar någon annanstans, och ville gärna vi skulle få många muffins.....)

Inga kommentarer: