onsdag 17 oktober 2012

Tack?

För ca en månad sedan fick jag en förfrågan av någon som hittat mig här på bloggen om jag ville översätta det här mönstret av novita från finska till svenska. Jag har själv också använt mönstret, förstås. "Självklart så betalar jag dig för att du gör detta. Jag skulle bli så oerhört glad om du kunde hjälpa mig." Jag blir ju alltid ivrig när någon ny hittar till min blogg, så jag svarade följande dag och lovade hjälpa. Så ivrig var jag, att jag översatte mönstret på någon dag bara, trots att vi var inne i en provvecka på jobbet. Och skickade iväg det. Sedan dess har jag inte hört något...

Nu tycker jag att det är lite lustigt, att inte alls få ett svar efter att jag skickat iväg mailet med mönster... Jag svarade åt henne att jag aldrig förut fått betalt för att översätta ett mönster trots att jag gjort det flera gånger (till både engelska och svenska), och det kanske är onödigt att rådda med kontonummer - speciellt som jag antar att det är mellan två länder (Sverige och Finland?) för vad som antagligen är en liten summa, så jag gav istället min hemadress ifall hon ville skicka en chokladplatta eller nåt istället. Men trots att hon svarade på det första mailet inom några timmar, trots att hon två gånger erbjöd sig betala (utan att jag frågat om något) och verkade glad och tacksam - har jag inte fått så mycket som ett tack. Ett tack har jag alltid förut fått då jag översatt något på begäran, och det saknade jag nu!

Jag lever väl i min egen lilla drömvärld, antar jag... ...som tror att det arbete att översätta ett stickmönster, vilket trots allt tar en timme eller kanske lite på fast det ser kort ut (tiden går så fort när jag arbetar med stickning, så vad vet jag) är värt en chokladplatta för 1,50 euro (och den idén kom jag bara på för att hon pratade om betalning!) eller ens ett tack.

Men vad hjälper det där. Här har ni mönstret i alla fall, kanske någon annan blir glad och tacksam!


OBS! Detta mönster tillhör alltså Novita, jag har bara översatt det.

Inga kommentarer: