tisdag 3 december 2013

Glad lilla jul

...önskade jag er 2010, 2011 och 2012 - och nu är det dags igen; om än lite försenat.... (Fick förhinder på vägen - bacillerna må vara små men ack så besvärliga...)

Detta år har jag en ny tomte här hemma, och den tomten, han har minsann ögon i nacken och vet "who's naughty and who's nice"! Jag snackar om min nya tévärmare, så klart, som precis som min pumpa-tévärmare (...som inte passar längre...) har ett ansikte på var sida.

Jag blev inspirerad av det här mönstret jag hittade på ravelry, men liksom en gång förut såg jag  bara på bilderna eftersom mönstret inte var gratis. Varför? 1) Det känns besvärligare att beställa mönstret än att räkna ut det själv med hjälp av bilderna. 2) Jag försöker att inte betala så mycket över internet, tänker iaf noga efter 3) Finns ju så mycket gratismönster. Varför betala?

Nu är frågan den, är det mitt eget mönster inspirerat av ett annat mönster, eller ett plagiat? (Vilket väl inte annars är så stor skillnad, förutsatt att jag inte lägger ut mitt eget mönster - eller inte anger källan.) Exakt lika är det ju inte, men erkänner att jag fullt ut fick idén av det andra mönstret. Fin är han i alla fall, tomten, men hur tänker ni?

En söndagsfrukost, så som så många gånger förr [1] [2] - men nu är det 1:a advent:
Tomten värmer téet, adventsljuset brinner, julkalendrarna är öppnade...
... till téet serveras pepparkaksscones enligt detta recept...
...och Egon han har hittat några lilla jul -klappar!





Också i köket har det blivit juldekorerat! Som tidigare nämnt har jag inga gardiner från förut som passar till vårt nya kök här på Aspen, så det är bara att sy när jag vill variera mig - som man ju vill så här i juletider! Vi fick en duk av svärmor, så jag sökte efter en kappa i motsvarande färger som passade till julgardiner! Jag tycker jag hittade rätt - är mycket förtjust i mina nya julgardiner!

Minne till mig själv: Fönstren är 2,37 + 0,9 m långa, köpte 4,5 m tyg = 3,15 + 1,35 m tyg till fönstren. Passligt till detta tyg, då det inte ska vara för "vågigt" så att tomtarna syns.

En närmare bild av tomtarna som pryder julgardinen.


Inga kommentarer: