lördag 14 december 2013

Dags att sätta på sig pälsen

Inte illa för 3,50 euro.
Eller 7 euro, eller vad det nu var det kostade.
...det börjar ju bli vinter!

Denna "fuskpäls" - eller lurviga bolero - har jag stickat själv efter eget mönster, improviserat efter hand.

Garnet, Whisper DK, köpte jag billigt på en loppmarknad i Lojo för länge sedan (tror jag betalade 50 cent, eller max 1 euro, per nystan) - det var så mjukt och skönt, men jag visste inte riktigt vad jag skulle göra av det....

Men nu satte jag helt enkelt igång. Jag la upp 40 maskor vilket blev början på ena ärmen, ökade successivt maskor tills det blev en passlig brädd för ryggen, stickade rakt över ryggen och minskade på motsvarande sätt vid andra armen. Sedan plockade jag upp maskor vid öppningen (för kroppen) och stickade några varv till vilket blev krage och "kropp". Enkelt. Snyggt. Mjukt och skönt. Lurvigt. Tydligare mönster har jag inte gjort, jag stickade liksom "efter hand". Men jag är riktigt nöjd ännu en gång.

Det gick åt lite mindre än 7 nystan. Jag har alltså lika mycket garn kvar + lite till. Vad månne det blir av det? Jag tänker mig en poncho kanske? Något riktigt mjukt och skönt man kan gömma sig i, de dagar man helst vill dra något gammalt över sig, men så drar man något skönt över sig istället och blir på bättre humör - ni förstår? 

Inga kommentarer: