torsdag 12 december 2013

I testköket

Så här inför det stundande och mycket efterlängtade jullovet kan jag konstatera att jag har lärt mig en hel del husligheter som hussalärare (man är aldrig fullärd konstaterade jag när jag brände handen - som ni märkte - autch! Tur att det var högern i alla fall [som alla andra smarta människor är jag vänsterhänt...]). 

Det har blivit en hel del recept från hussan testade hemma, bl.a. följande:

Maltlimpa har jag gjort hemma, liksom 7:orna gjort i hussan till sin julmiddag.
Se receptet här i vår hussa-blogg.
Pepparkaksscones har vi gjort med flera grupper i skolan.
Receptet hittar ni här.
Smördeg med kvarg, fyllt med skinka / malet kött etc.
Det receptet har inte hunnit komma på vår hussa-blogg än, men ni gör så här:
Smördeg med kvarg

250 g smör
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 brk kvarg
1 ägg till pensling

Fyllning
250 g kött + 1 lök + kryddor    eller
200 g skinka + 2½ dl riven ost + örter (+ ägg och mjölk)     eller
200 g fetaost + persilja + salt

Blanda mjöl och bakpulver. Nyp i smöret så att du får en grynig massa. Tillsätt kvarg och blanda degen snabbt. Låt stå i frysen ca 10 min. Gör fyllningen under tiden.
Kavla ut degen till en stor platta. Ta ut runda cirklar. Lägg i fyllning på ena halvan och vik den andra halvan över. Kläm till med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg och grädda i ugnen.


1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt!