torsdag 19 december 2013

Varmt, skönt och elegant!

Lägg märke till min uggle-brosch med matchande örhängen.
Frisyren här är enkelt gjord; jag bara gjorde en hästsvans, tuperade lätt med fingrar, snurrade till en "boll" och fäste med hårspännen. Vissa saker blir enklare med långt hår. :)

Mönstret i närbild. 
Som också tidigare nämnt tycker jag om små halsdukar man kan ha på så väl inne som ute, till vardags och till fest (på praktiska lektioner så väl som teoretiska) - alltid värmande och sköna - och det skadar förstås inte om de är vackra att se på. Detta set av halsvärmare och muddar tycker jag uppfyller alla kriterier!

Undra nu på det, mönstret till halsduken, Lace Texture Scarf, kommer faktiskt från Vogue Knitting Magazine (låter elegant så det förslår?) Det fanns väldigt många mönster som gjorde mig förtjust i den tidningen, bl.a. min "Linda-tröja" jag visade tidigare

Halsduken är stickad i ett vackert spets-mönster, med en resår-öppning i ena änden att träda andra änden igenom - den hålls alltså väldigt bra på plats. På bilden i tidningen hade modellen en brosch i halsduken som extra dekor, så jag jagade broscher på Karis skördemarknad tidigare i höstas vart jag fyndade lite (är förvånansvärt svårt att hitta broscher i dagens läge, tydligen, men där hittade jag flera). Den här halsduken har redan varit flitigt använd.

Mönstret till muddarna, Rona Wrist Cuffs, hittade jag att ladda ner gratis på ravelry. Ett bra komplement, enligt min mening. Muddar/pulsvärmare eller fingerlösa vantar är också väldigt praktiskt, om man är en sån som fryser - som jag. De kan jag ha på också på lektioner (eller när jag jobbar hemma) utan att de är i vägen - och de värmer förvånansvärt bra! Toppen! ....och även dessa är förstås dekorativa...



Inga kommentarer: