söndag 3 mars 2013

Italiensk-inspirerad lördag


Ett avsnitt Sikke - ruokaa rakkaudella [översättning: Sikke - mat gjord med kärlek] (detta avsnitt) blev plötsligt början på ett storbak hemma hos oss i lördags. Detta är inte ett program jag har för vana att se på, men nu råkade det sig så - uppenbarligen var det meningen med tanke på vad det ledde till! Tror jag gjorde alla sorter som visades i programmet...

Först gjorde jag grissini enligt detta recept. Eftersom Sikke nämnde hon hade degen över efter pizzabak, gjorde jag tvärtom när det inte rymdes flera brödpinnar på plåten - och lagade två mini-pizzor av den resterande degen (också italienskt, de facto).

Jag gjorde även ostkex, dock inte Parmesankex som i Sikkes recept - vi frångick det italienska temat något och gjorde istället västerbottenost-kex. Mycket goda! Både grissini och kexen rullades i diverse frön och örter som vi hittade hemma (och i butiken - blev alltså många sorter).

Som avslutning blev det amarettokex! Sikke har uppenbarligen glömt att skriva in receptet och har bara en tom länk, men ingen fara - ni får receptet här (på svenska t.o.m.):


Amarettokex
5 äggvitor                                 
250 g mandelmjöl                     
500 g florsocker                         
Kanel
Citronskal
Amaretto
Bittermandel

Separera äggvitor från –gulorna. Rör i mjölet. Tillsätt florsocker och kanel, citronskal, amaretto och bittermandelarom enligt smak. Klicka ut på pappersbeklädd plåt med tesked – de flyter ut något så lämna mycket mellanrum mellan kexen.  Låt stå en timme i rumstemperatur (!), grädda sedan ca 15 minuter i 175 grader varm ugn.


Jag gjorde en något mindre sats på bara 2 äggvitor (med allt annat i proportion) eftersom jag bara bakade till "hemmabruk" och inte till någon fest.

Hoppas ni också haft en lika god helg ;)

Inga kommentarer: