måndag 25 mars 2013

Manliga muffins




...så manliga muffins nu blir, men jag tycker att Västerbottenost-muffins med bacon-strössel i cowboy-tappning är så nära man kan komma!

Dessa muffins fick sambon min till namnsdagen förra onsdagen! De sjönk bra ner, om vi säger så... :)

Eftersom jag lärt mig att man får dela med sig recept på bloggar utan att det är plagiat (även om det är god sed att ange källan), så tänkte jag dela receptet, som jag läst i en Allers (okänt nr), åt er så ni kan laga lika gott:




Västerbottenost-muffins
ca 15-20 stycken

5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
! tsk salt
3½ dl riven västerbottenost
1 ägg
en burk fil (200 g) + en skvätt mjölk (istället för filmjölk)
3/4 dl olja

Garnering:
2 dl creme fraiche
salt och peppar
knaperstekt bacon (/ rom/ finhackad rödlök / dill / egen smak)

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg, fil, mjölk och  olja. Rör ner de torra ingredienserna och osten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda 15-20 minuter. Smaksätt creme fraichen med salt och peppar. Klicka på muffinsarna då de svalnat något och dekorera med bacon eller enligt smak. 


Inga kommentarer: