söndag 29 september 2013

Irish

Dessa muggar är ännu en bröllopspresent [1] [2].
Jag säger då det, flunssan vet då verkligen då den bäst skall slå till. När kan väl vara lämpligare än inför provvecko- och studentskrivnings-rättandet? (Voi P#####!) Febern har lättat och min hals försöker jag blidka med Irish Coffee så där lördagkvällen till ära, men det hindrar ju inte att timingen inte kunde vara sämre! (Allt är som det brukar i universum, m.a.o.)

Lyckligtvis kommer rättande av studentskrivningarna att gå som smort, eftersom studentexamensnämnden gett alla svenskspråkiga lärare fria händer att rätta enligt egen smak och tycke. Eller vad ska man annat tro, då de svenska instruktionerna (på 3 sidor jämfört med de finska svarens totalt 9 sidor) bara innehåller hur mycket man ska nämna för att få poäng, inte vad man ska nämna. Kanske man ska ta det som ett tecken på att vi svenskspråkiga finländare är överlägsna och helt enkelt inte behöver rätta oss efter studentexamens instruktioner som de finskspråkiga bör? Svaren innehåller ju så väl många facktermer som tolkningsfrågor, så jag hoppas verkligen att det är ett dåligt skämt att jag ska använda mig av finska svar och ändå få allt rättat korrekt inom utsatt tid! Jag behöver definitivt en Irish för att lugna nerverna - och den gör således dubbel verkan som medicin för både hals och nerver.

Fotograferat ur "Den nya stickboken" av Esther Bondesen.

På betydligt bättre humör blir jag då jag tittar i min "nya" stickbok jag fått av "tant G", som de facto också heter Den nya stickboken, en alldeles äkta vintage-stickbok, jämfört med boken Klassisk stickning som jag nämnt och använt tidigare. Boken ser ni på den översta bilden tillsammans med min Irish. :)

Stickningen i sig har ju inte precis moderniserats de senaste årtiondena, så om man gillar vintage-mönster är det en alldeles strålande bok! Framför allt är den mycket intressant att bläddra i. Samma tekniker och samma mönster torde fortfarande gå bra att använda! Kanske en stickad baddräkt inte passar sig så bra (bilden ovan i centrum), men tröjan i bilden ovan till höger är jag lite nyfiken att pröva på! Det är lite otydligt vilken storlek det blir, men det går säkert bra att räkna ut bara man funderar lite...


Inga kommentarer: