fredag 4 oktober 2013

Glad kanelbullens dag!

Denna bild är då inte av nygräddade bullar, tyvärr,
utan en gammal bild från min kokbok Flera Favoriter,
som för övrigt innehålle rmånga recept på olika slags kanelbullar.
Idag firar vi, som vi alla vet, kanelbullens dag! En av årets allra största högtider! :) Jag har börjat dagen som man bör, genom att äta en kanelbulle till morgonmål - dock är jag tvungen att erkänna att jag inte bakat den själv. (Ve och fasa!) Som jag nämnde i förra inlägget har jag varit flunssig, och eftersom jag inte har haft möjlighet att vila (bl.a. pga studentskrivningarna jag också nämnde i samma inlägg, men kan tillägga att efter att ha sökt tillräckligt [och fått råd av kollegor] så hittade jag rättningsanvinsningar också på svenska, även om det var ovanligt råddigt) så blev det inte bättre. Men idag verkar jag bli feberfri *håller tummarna*, och flunssan i övrigt också bättre.

Jag tänker dock vila idag i hopp om att jag kan fullfölja helgens planer som tänkt, så det blir inga hembakta bullar, men Lidls kanelbullar var goda de med!

Vad jag däremot tänkte dela med mig av, är en frågesport om bullar! Den gjorde jag till hussan (huslig ekonomi) i skolan, tanken var att vi skulle ha frågesport medan elevernas bulldegar jäste - och så gick det också antagligen i min frånvaro.

Gör lika vet jag! Laga en bulladeg, gör frågesporten medan degen jäser - och maila mig (lihogstr@gmail.com) - eller kontakta mig på annat sätt - så får ni svaren! :)


Frågesport!
  1. Kanelbullen firas årligen den 4:e oktober, instiftat av Hembakningsrådet i Sverige. Vilket år firade vi denna dag första gången?
    1. 1979
    2. 1989
    3. 1999
    4. 2009

  2. Vi pratar ofta om "bulla" på dialekt, men "bulla" är något helt annat än "bulle" – vadå?

  3. På finlandssvenska använder vi ofta ett annat ord för kanelbulle. Vadå?
  4. Ett bonuspoäng om ni kan en synonym (= ord som betyder samma sak) till det ordet.

  5. När kom vetebrödet (= bröd bakat på fint vetemjöl, ungefär som vår moderna bulle) till europa?
    1. 500-talet
    2. 1200-talet
    3. 1800-talet

  6. När blev det vanligt att äta kanelbullar?
    1. Slutet på 1800-talet
    2. Början av 1900-talet
    3. Mitten av 1900-talet

  7. Det finns 3 typer av kanel, den vanligaste är Kassiakanel. Den är
    1. en frukt
    2. bark
    3. en rot

  8. Kanel är också en viktig krydda i pepparkakor, tillsammans med 3 andra kryddor. Vilka? (1 poäng per krydda)

  9. Till fastlagen äter vi fastlagsbullar. Vad kallar man denna bulle i Sverige?
  10. Bonusfråga: Vilken känd fiktiv detektiv åt dessa bakelser jämt, men kunde inte säga ordet eftersom han inte kunde säga "s"

  11. Kung Adolf Fredrik gjorde fastlagsbullen känd på 1700-talet. Hur?

  12. I lussebullarna är det en annan krydda än kanel som är viktig. Vilken?

  13. Lussebullarna kan man baka i olika former. Dessa former har olika namn. 1 poäng per EXISTERANDE namn ni kommer på.

Inga kommentarer: