lördag 21 juni 2014

Glad midsommar!

Jag vek servetter enligt instruktioner jag hittade här.
Jag valde passande nog vikningen vid namn "flower". 



En glad, och framför allt strålande, midsommar på Aspen i år igen - hoppas ni hade lika bra! Liksom ifjol fick vi lunch-besök av svärföräldrarna - skillnaden var att denna gång fick vi sitta inne pga vädret. (Lika bra det, det är så rörigt ute i.o.m. att vi målar huset.) 

Vårt bord var välfyllt som kan beskådas. Själva hade vi förberett (egenhändigt!) honungsmarinerade kycklingfiléer, ribs (enligt Leila), tomatsalsa (se Flera Favoriter), bröd (morotssemlor förstås, enligt Lindas Favoritrecept [egentligen är det Jockes favorit! :p ]), nypotatis, svärföräldrarna hade med grillade svampar, tunnbrödsrullar och fisk - så vi gick minsann inte hungriga!




Första midsommaren på många år som jag inte plockat "sju sorters blommor",
att lägga under dynan och drömma om min blivande man.
Visserligen har jag vetat i många år vem ja ska gifta mig med, drömmar eller inte.
Men nu är ju ödet beseglat, oberoende. Rätt man blev det. :)
En bukett blommor på bordet iaf, fast den hade svärmor faktiskt plockat.




Till efterrätt hade jag gjort en vitchoklad- och citron tarte med jordgubbar från Rullarsböle här i trakten. (Receptet från Flera Favoriter, som vanligt...) Förutom det hade jag lagat rabarberrutor (Flera Favoriter eller här), chokladsnurror, schackrutor (Lindas Hemligheter eller här) och egenhändigt gjord vaniljsås (receptet lånat från hussan, läs det från hussa-bloggen här). Ingen gick hungrig från bordet!

Mamma och jag virkar. Det sitter ju aldrig fel! :)


...därefter fortsatte kvällen lugnt, iaf för min del, eftersom jag bl.a. har bekanta som nu är gravida och inte kan vara nära mitt strålande nuvarande jag. Lika bra det antar jag, min energi är definitivt inte 100%, så lika bra ta det lugnt med min virkning... Mitt mående går lite upp och ner, men det är ju hur det blir i slutändan som har betydelse. Lyckligtvis har jag möjlighet att ta det lugnare nu.

Lite ensamt var det trots allt, så jag var glad att få besök - som dessutom hjälpte mig äta lite av resterna för idag.




Vad jag virkar? Jag virkar rutor med blommönster, även det passande en midsommarafton tänker jag? Det skall bli något som jag tänker att jag kan ha användning av på vår stundande bröllopsdag, som jag så ser fram emot. Något desto mera gör vi knappast än går ut och äta, skumppa räknar jag självklart med, men på något vis är det extra i alla fall. :) Och så kan vi ju tänka tillbaka på vårt bröllop, som var alldeles fantastiskt! ...egentligen borde jag virka i bomullsgarn bara, eftersom första bröllopsdagen representeras av just det, men nog får jag med bomull i något hörn också.... ;)

Gissa vad det ska bli av rutorna? 





När mamma for hem tog hon det här fotot av vårt kära Aspen. En vacker kväll det blev till slut, trots att det såg dystert ut länge. I skrivande stund öser regnet ner igen. Vårt hus klär också bra i sin nya gröna färg. ...men än har vi kvar att måla, det ska ju målas två gånger för ordentlig täckning, glans och skydd.

Inga kommentarer: