torsdag 12 juni 2014

En liten....

Igår hade jag flera besök i omgångar, båda planerade och överraskande. Idag var det min tur att fara på visit, till en alldeles liten baby-flicka med mor och storebror. Trevligt för "fruarna" att sitta och prata en stund, vi har det gemensamt att det snart är dags för den första bröllopsdagen! :)  Jag hade väntat på besöket, också då jag stickat en tröja åt den lilla.

Mönstret jag använt är ett gammalt ett, ur mammas samlingar, ursprung okänt för min del iaf. Förutom mönstret, har mamma hjälpt mig stickat mössan (klassisk hjälmmössa), då jag var tvungen att få det klart just till den här veckan och tiden blev knapp. Jag kommer nämligen att bli lite osocial den närmsta tiden framöver, ofrivilligt kan man säga, men mera om det senare gissar jag. Då jag började sticka visste jag inte om det skulle bli en flicka eller en pojke, och nu när jag vet får färgen på mössan (lämpligt också för att jag hade mest kvar av den färgen) och valet av knappar belysa faktumet att det blev en liten tös.

Till lillasyster hade jag alltså en tröja med mössa, till storebror blev det en boll jag köpt - och till mamman blev det maränger (som jag räknar med att hon delar med sig av till pappan också, så är alla med....). Jag visste att hon tyckte om dem från förra sommaren.... Stunden till ära satte jag dessutom lite rosa färg i smeten. Eftersom både hon, och gästerna som igår kom lägligt till provsmakning, blev förtjusta lovade jag att dela med mig av receptet här:

Franska chokladmaränger

3 äggvitor
2 dl socker
50 g mörk choklad

Smält chokladen i vattenbad och ställ åt sidan. Vispa äggvitor och socker i en metallskål i vattenbad tills den börjar tjockna, ca 5-10 minuter. Vispa den sval ytterligare någon minut. Gör marängtestet. (Häll hälften av marängsmeten i en skild skål, färga rosa med karamellfärg och häll sedan tillbaka utanpå den vita marängen.) Häll i den smälta chokladen och rör försiktigt om så smeten blir marmorerad. Klicka stora maränger på en plåt och grädda i 125 grader varm ugn ca 50-60 minuter.


Inga kommentarer: