lördag 19 december 2015

Bonnigt


Vi är alla sprungna från bonnlandet.
Och jag är så bonnig att jag föredrar chokladpudding framför chokladmousse.

Per Morberg i Morberg lagar husmanskost (2012)

Vad är då en lämpligare dessert efter korvsoppan?
Dels för att mommo oftast bjöd på chokladpudding (makupala!) efter korvsoppan, som hon lagade åt mig så gott som varje vecka under en lång tid. (Jag äter ju korvsoppa på hennes tallrikar.... Mommos och morfars bröllopsservis!)
Dels för att jag ju får "bonnig" här hemma ute på landet nu, när jag har jullov.

Sagt och gjort. Snabbt gjort dessutom. Godaste receptet jag prövat på hittills.


Per Mobergs Chokladpudding

4 portioner

5 dl mjölk
3 msk maizena
3 msk strösocker
3 msk kakao
1 uppvispat ägg
1 msk vaniljsocker

(vispar grädde till garnering)

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Värm under omrörning tills krämen börjar sjuda och blir tjock. Låt svalna.
Häll krämen i en vattensköljd form eller portionsskålar. Låt svalna 3-4 timmar i kylskåp. 


Inga kommentarer: