torsdag 17 december 2015

Juloutfit 2015

Frisyren är samma jag hade på midsommar, en ny favorit.
Instruktioner hittar ni här.

Till min sjal har jag en enkel grå-melerad klänning från H&M. Bekvämt och snyggt. En av anledningarna att denna outfit kommer att bli väldigt flitigt använd i jul.... Och kanske efter med :)
Det var dags för en ny juloutfit i år, när jag igår var på skolans julfest. En vacker sjal!
Min outfit från 2012 har jag använt varje år sen dess tror jag (inte för att det är något fel i det).
På en del av festligheterna hade jag en annan outfit 2013 men stort sett har jag haft tröjan från 2012.

Den här sjalen är stickad i samma garn som den tröjan, dvs Novita Rose. (Tröjan stickad i Rose Mohair visserligen, men skillnaden är betydelselös.) Båda garnen dessutom röda, men detta är en djupare mörkare röd. Jag fyndade garnet i Latvala samtidigt som mitt orange garn ni sett här, till samma super-förmånliga pris. Jag använde 2,84 nystan till sjalen, och det betyder att den här vackra skapelsen kostade mig 2,84 euro. (Sorry, måste bara skryta - tycker det är fantastiskt. Det är verkligen inte en dyr hobby jag har.) Det här mönstret var dock lite mer komplicerat att sticka än min fina orange bolero som jag stickade på 5 dagar, inte svårt men krävde en aning mera koncentration, så det tog mig nästan 2 veckor att sticka.



Mönstret, liksom garnet, kommer från Novita, från vinternumret 2008 mera exakt. Det fanns tills nyligen gratis tillgängligt på nätet, men nu har novita uppdaterat sina sidor, och jag är osäker på om man hittar de äldre mönstren mera.... Bör undersökas närmare.. :( Jag har själv litat på att det finns på nätet och tror inte ens att jag har en kopia kvar, men jag vet ju att min mamma har en stor novita-tidningssamling, så det löser sig väl vid behov. 

Sjalen är välkonstruerad, och i och med det lite annorlunda. Den är smal i ändarna, med ett "lås-hål" i den ena, så att sjalen hålls på plats utan sjalnål eller knut och på det viset har man händerna fria. Den är stickad med avkortade varv, så att den följer kroppen fint. Och så har vi det vackra spetsmönstret, som jag inte vet om ni ser så bra på bilderna - en del saker gör sig bäst i verkligheten.

Ingen outfit är ju komplett  utan en liten väska. Telefon, nycklar, läppstift och så behöver man ju alltid med. Så mycket mera än det rymmer inte den här väskan, stickad i det gyllene Moonlight Nako inhandlat i Tarjoustalo - väskan är riktigt guldig och glittrig i verkligheten. (Samma garn jag stickade min löv-topp i för övrigt!) Garnmängd 1,7 nystan, kostnad 3,50 euro.

Mönstret är tillgängligt på nätet, på engelska, och ni hittar det här att nedladdas från Ravelry. Jag stickade med dubbelt garn för att det skulle passa mönstret.

Det viktigaste med jul och julfester är iofs inte klädseln, utan glädjen, samvaron - att fira slutet på en termin av hårt arbete i detta fall. Och det var verkligen en fin fest - som det brukar vara. Den här gången firades julfesten i kyrkan, med mycket vacker musik & sång (!) samt andra uppträdanden.

Välkomst-orden å skolans vägnar hölls av - mig själv (!!) tillsammans med en kollega. Tur att vi hade varandra, men jag tror att vi klarade det riktigt bra. Konstigt nog kände jag mig inte ens så jätte nervös, att hålla tal för en så gott som fullsatt kyrka; spänd men inte nervös. Man lär så länge man lever. Jag är lite stolt att jag klarade av det...

Efter kyrkan dansade de äldre eleverna polonäs, vals och allt möjligt tillbaka i skolan, innan det dracks glögg. Också det var otroligt vackert och roligt att se på. Jag trivs nog väldigt bra i mitt jobb, så väl till vardags som till fest. Mitt arbete verkar ju också vara uppskattat, eftersom jag fick den otroligt fina korgen fylld av läckerheter och annat smått och gott av min klass med föräldrar, som ni ser ovan. Jag kan leva gott hela jullovet och lite till; där fanns té, pepparkakor, kaffe, marmelad och gelé, choklad, polkagrisar och allt möjligt annat. Oj oj, jag kan inte säga något annat. Tacksam. Och tur att jag också bjuder på maränger eller annat smått och gott ibland, se t.ex. föregående inlägg. (Lärarna uppskattade grisarna så klart, men tror eleverna uppskattade än mera.)

I gymnasiet hade jag också min sista lektion igår. Två dagar kvar i Mikaelskolan, men ni vet - lektioner är ju så roliga som man gör dem. :)


Inga kommentarer: