söndag 12 juni 2016

Diamantbakelser

Jag kan stolt berätta att mina farföräldrar i veckan har firat sin diamantbröllopsdag! Det är nog få förunnat, jag kan ju inte annat än att vara stolt - och glad för att de fått fira dagen med relativt god hälsa och definitivt med gott humör. Även mina morföräldrar fick (för många år sedan) fira sin diamantbröllopsdag! Vilken tur att också Filip får lära känna så fina personer. 

Jag och Filip for och hälsa på för att gratulera. Vi hade bakelser med oss, och då vi var där fick vi dessutom smaka på en gräddkaka som min farbror bakat. 



Jag bakade rabarber-jordgubbstarteletter. Jag missade lite att receptet var för 24 stycken tarteletter - jag äger endast 6 stycken tartelettformar. Så jag lagade 6 stycken eleganta (?) tarteletter och förde till farmor och farfar, jag lagade några mindre vackra - men väldigt goda - i muffinsformar så att vi själva kunde smaka - och det fick min mamma också då jag förutseende nog hade dem med och råkade träffa på henne i byn. Sen tog mitt tålamod slut och resten blev en liten paj, som väntar i frysen på att jag ska få gäster. Så kan man ju nämligen också göra.

Jordgubbs-rabarber tarteletter

(24 st)

6 dl vetemjöl
1 dl socker
250 g margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning:
ca ½ l färska jordgubbar
2½ dl rabarber
1 dl kvarg
1 dl vispgrädde
100 g färskost
2 ägg
¾ dl socker
2 tsk vaniljsocker

200o, ca 10 + 20-25 minuter på nedersta falsen

Hacka snabbt samman alla ingredienserna till degen. Tryck ut degen jämt i tartelettformar och låt vila i kylen en stund innan de förgräddas. Rensa och skiva jordgubbarna. Skölj och skär rabarbern i små bitar.
Vispa grädden. Vispa ägg och socker i en annan burk, rör ner färskost och kvarg tillsammans med vaniljsocker till en slät konsistens. Rör ner rabarber och häll i formarna och rada i skivade jordgubbar. Grädda tills fyllningen stelnat.

1 kommentar:

Kerstin sa...

o mamma tog bakelserna med till en vän som blev glatt överraskad över de goda bakelserna, och dessutom blev det 2 kvar att ta hem. Jättegoda var de!