onsdag 29 juni 2016

Mor & son

...har fått nya byxor!

När jag köpte min symaskin (våren 2012 tycks det ha varit - se här) var jag ivrig att lära mig sy, köpte tyg till flera projekt, slutförde det mesta, men tyckte också att jag tog mig vatten över huvudet. Jag vågade inte pröva sy mina Yogabyxor då tyget är så tunt och stretchigt. 

Nu hittade jag tyget igen, färdigt utklippt och allt. Stunden var här för mig att få mina byxor, och det var minsann på tiden för de är så otroligt sköna. Tunt och stretchigt tyg har sina fördelar, vackert fall tycker jag det fick också. Det här blir nya favoriter; mycket lämpliga när jag går omkring här hemma med Filip, lite fin vill man känna sig, men kanske ändå med betoning på bekväm.

...varifrån mönstret är minns jag inte längre...

Tyget var alltså till mina byxor, antagligen 2012. Men det blev ju mycket rester. Så jag klippte till vad som förhoppningsvis ska bli en pyamas åt Filip, OCH ett par byxor åt honom. Han är ju så liten  - ännu (men han växer, oj som han växer!) så tyget räcker långt. 

Filips byxor är sydda med samma mönster som hans Amerikabyxor, men utan hängsel-delen, och mer resår istället. Det tog väl ca 10 minuter att sy, eftersom jag fått låna mammas saumuri (för första gången). Det går som en dans att sy dylika kläder med den, nu när jag dessutom hade färdiga mönster och till viss del färdig utklippt. 

Så här fina blev vi! :)


1 kommentar:

Kerstin sa...

Låter ju inte riktigt som svenska, men man brukar prata om overlock-maskin på svenska, alltså saumuri = overlockmaskin