torsdag 23 juni 2016

Sommargott

En sommardag i veckan (jodå, det fanns en sån), åt jag en riktig sommarlunch; Jordgubbstabbouleh ur senaste numret av Maku (4/2016). Jag anpassade lite efter tycke, smak och vad som fanns i skafferiet, Kanske ett litet midsommartips, så här i sista minuten? Den är så pass lätt så det är snabbt fixat; en annorlunda men fräsch sommarrätt. 



Min version blev så här:

Jordgubbstabbouleh

2 dl bulgur
½ msk olja
½ msk salt
peppar
2 kruka persilja
1 kvist mynta
2 vårlökar
250 g jordgubbar
lime, cest och saft

Koka bulgur enligt beskrivningen på förpackningen. Finhacka lök och örter och skiva jordgubbarna. Blanda allt.

Denna sommardag i fråga fick jag gäster till té. Gästerna hade själva med chokladkaka (ljuvligt god - försvann innan den hann fastna på bild), men något ville jag också bjuda på. Något snabbt och enkelt - det blev apelsindoftande brysselkex. Blev ju påmind när jag bakade till dopet hur lätt det går - och man kan anpassa på så många vis. Nu följde jag ett vanligt recept på brysselkex, och blandade med rivet apelsinskal, saft av en halv apelsin, och lite extra mjöl för att kompensera den extra vätskan. Man kan också rulla kexen i strössel, mandel, smaksätta på andra vis.... Ja, man kan göra vad som helst.

...sedan läste jag gamla sömnadsmagasin -tidningar som min gäst fyndat för 10 cent styck på biblioteket. Fantastiskt och jätte omtänksamt. Nu ser det ju ut som jag skulle få en mysig stund - och det fick jag också men inte när jag tänkte. Filip såg till att jag motionerade lite först. Duktig pojke. :p Sen njöt jag av tidningarna...  Mycket trevligt fanns det i tidningarna dessutom, nu måste jag bara fynda lite tyg också.....

Inga kommentarer: