tisdag 19 april 2011

Linda-dagen!

Efter att jag på bloggen berättat om när vi firade min sambos namnsdag, tycker ni kanske det är konstigt jag inte tidigare kommenterat min namnsdag, som var förra fredag? Jag har bara inte hunnit... Nu kommer det!

Jag hade tänkt fira min namnsdag hemma, men pga andra omständigheter (som jag säkert berättar om senare), blev det att kalasa hemma hos mamma i Karis istället. Med "kalas" menar jag att jag bakar, bjuder föräldrar, gudföräldrar och "tantgänget" på kaffe. Inge stort, men - lite skoj!

På bilden ovan har jag på mig en dräkt som mamma stickat åt sig själv för många år sedan. Yngre än mig var hon då (gammal som jag börjar bli). Tyvärr hittade vi ingen bild när hon hade dräkten på riktigt från den tiden, men väl en bild från några år senare; ca 20 år sen måste det vara... Och jag fick lov att sätta upp den här! :) I Famnen har hon Sofie.

Jag bakade, som jag nämnde ovan - det är ju halva orsaken till att ha kalas! (Andra halvan är att träffa släktingar och vänner.) Och jag bakade....


Dulche de leche cupcakes! Ljuvligt goda! Helt fantastiska! Jag rekommenderar varmt receptet, som ni hittar här. Enda problemet är att man bara orkar med en cupcake per man, för de är så mäktiga. Men helt fantastiska - jag måste säga det igen!


Tips! Jag lagade smörkrämen på bara 200 g smör. Sockermängden mätte jag inte så noga, hällde bara i så det blev passligt. Men 200 g smör räckte bra till!


Dessutom lagade jag nougatrutor. Även det receptet hittar ni på nätet, nämligen här. Dock på finska, så om ni har svårigheter på det området får ni väl fråga om hjälp.

Jag lagade också chocolate chip cookies. Det receptet hittar ni i Lindas favoritrecept, sid 16. En riktig klassiker som alltid blir lyckad, och som alltid uppskattas!


Tja... Och vad ska jag säga mer? Det var en lyckad dag. Tack alla! :)

5 kommentarer:

Laura sa...

Grattis i efterskott! :) Förresten, vi bor ju som sagt ganska nära, man kunde eventuellt gå ut på promenad nångång?

Linda sa...

Tack! :)

Än så länge bor vi nära jo! ;) Ja, men en promenad skulle ju sitta fint nån gång. Jag funderade faktiskt på att fara ut och gå idag (dels för att det är fint väder, dels för att jag har sån träningsvärk att jag tror att andra motionsformer är uteslutna), så hur skulle det möjligen vara? Annars - en annan gång! :)

Laura sa...

Visst kan vi gå idag på dagen om du inte ännu har farit. Om du redan for så kan vi ta det en annan dag, t.ex. morgon/dag onsdag, torsdag eller fredag eller nästa vecka. Sku kanske vara bra att utbyta telefonnummer, jag skriver åt dig på Facebook messages. :)

Tina sa...

Oj så gott det ser ut... ;o)

Men som LCHFare så får jag snällt låta bli att äta dom. Jag njuter av bilderna i stället....

Linda sa...

Tack! Ja, själv tycker jag ju att den bästa dieten är "lite lagom av allt", och då kan man få sig en cupcake nån gång ibland! :)