tisdag 5 april 2011

På fest i väst


Just den här helgen blev det extra guldkant på tillvaron, när jag for på fest (dubbla fester,  tredubbelt födelsedagsfiras, fyrdubbla sorter tårta) i min nya gyllene väst.

När Anttila här om veckan hade "keskusvaraston tyhjennys" så hittade jag det guldiga Paola-garnet (novita), superbilligt, och blev genast överförtjust. Därför köpte jag först garnet, och hittade först sedan ett passande mönster (= någon timme senare). Det blev mönster nr 19, neulottu naisen toppi, ur nyaste novita (kesä 2011).  Den ska egentligen stickas i Novita Kide. Det var väldigt lätt- och snabb-stickat - tog inte många dagar.

Det skall alltså vara en "topp", men den passar inte som topp på mig i alla fall. Däremot tycker jag den passar ypperligt som väst(?)!

Om någon undrar - nej, jag sitter inte bara hemma och stickar. Just denna vecka hade jag faktiskt skrivit färdigt gradun (= behöver inte längre producera text, bara korrigera och bearbeta). Så jag tycker jag förtjänade både guldväst och fest(?).

Och födelsedagsfiras blev det minsann med besked. Min sambo fyllde år, och det firades som sig bör med cheesecake.

Den här gången lagade jag New York Blueberry Cheesecake ur Leila Lindholms A Piece of Cake (2008), med betyget "kanske den godaste cheesecake jag gjort (hittills)", och det är inte lite sagt det, med tanke på 1) hur många cheesecake jag gjort 2) att jag inte minns jag någonsin egentligen misslyckats med en cheesecake (förutom en gång när gelatinbladen inte ville blandas ut, men det var första gången jag använde gelatinblad = länge sedan) 3) att det var sagt av en cheesecake-fantast.

Jag har prövat flera recept från den här kokboken, och jag har alltid varit lika nöjd! Följaktligen rekommenderar jag den starkt! Klicka här för att se när jag första gången bläddrar i kokboken, tillsammans med min guddotter. :)

Efter tårtätas med min sambo, fortsatte jag firandet då båda mina gudföräldrar också fyllde år inom en vecka (eller 2/3 av mina gudföräldrar, borde jag kanske säga) och firade samma dag, med ytterligare 3 tårtor. Alla lika goda. Oj oj oj. Vad har man gjort för gott, för att få äta så gott?

1 kommentar:

Tina sa...

Du har fått en award av mej idag 6/3...

Hoppas att du tar emot den.