onsdag 4 januari 2017

Blir det år 2017?

Jag skrev tidigare att 2017 blir året då mina gubbar får matchande tröjor. Jag har också nämnt att 2017 blir året då maken och jag firar 10 år tillsammans. Det vet vi ju alla (här i landet) att det är Finland 100-års jubileumsår i år! Det blir året då vår lillfilur är med oss hela året (utanför magen) = året han fyller 1 år, året jag ska tillbaka på jobb (om man inte räknar med det lilla jag jobbar hemifrån, som jag borde jobba just nu) och mycket mera. 

Dessutom kan 2017 bli året då min ultimata kokbok blir klar. Det passar mycket bra då det blir exakt 10 år sen min första kokbok, Lindas Favoritrecept, blev klar. Tänk så många år jag hållit på så här, minst 12 år antar jag då.... Det finns en annan anledning också till varför jag hoppas att kokboken blir klar just 2017, blir det så får ni veta i sinom tid.... 

HÄR kan ni läsa att mina två första kokböcker sammanlagt innehöll 600+ recept, medan den nya innehåller lite på 400; det bästa från de första böckerna tillsammans med nya favoriter (som ni kunnat se på bloggen, förstås). Jag har nu endast 13 recept kvar på min lista över recept jag vill pröva om de är "bra nog" eller inte. Det är förstås en av anledningarna till att jag tror att kokboken närmar sig färdig. Ca 3 % av samlingen återstår alltså. 

Om kokboken blir färdig kommer jag att skriva på bloggen, för att se om det finns intresse även av andra för kokboken, eller om det blir en minimal upplaga endast för vår familj. Jag planerar inte springa runt och "sälja" som jag gjorde förut. Ni kommer att bli uppdaterade med andra ord. 

Jag undrar också om ni har namnförslag? Vad ska min kokbok heta? Den ska inte heta "min ultimata kokbok", fast jag kallar den så här...

Så här i början på året vill jag, liksom många andra, börja på en ny, hälsosammare kula. Jag tänker det är bra även om jag (liksom de flesta andra?) inser att det bara varar en kort period. Det är bättre än ingenting. Bra med en paus i t.ex. snaskandet i alla fall. Problemet i det här fallet är att 10 av de 13 recepten som är "oprövade" är söta.  Så jag tänkte som så, att lika bra att passa på att äta sött före nyår, därför prövade vi ett av recepten då.

Fattiga riddare är en klassiker som självklart ska vara med i min ultimata kokbok. Det var endast en formalitet att pröva receptet. Klart att det är gott! Även om jag tydligen inte själv lagat fattiga riddare under de 3+ år vi bott här på Aspen, så har jag nog ätit fattiga riddare. Som tur är. 

Har inte ni heller gjort eller ens ätit fattiga riddare under en lång tid? Ni hittar receptet här nedan, tillsammans med några andra recept ur min kokbok. Ett litet smakprov igen, tidigare smakprov ur kokboken hittar  ni ju HÄR. Här är några absoluta favoriter med. Créme brûlèe är ju bara så festlig och så förvånansvärt lätt att göra. Finklimp frågas det efter här i huset med jämna mellanrum, det känns både festligt och gammaldags - och har ett så roligt namn tycker jag; ingredienserna är sådana som nästan alltid finns hemma så det är lätt att svänga ihop. Blåbärspannkaka är förstås en klassiker, just det här receptet känns relativt nyttig dessutom, se så liten sockermängd, och blåbär är ju så hälsosamt! (Jag har några andra pannkaks-recept också i kokboken...)

Exakt vad som händer år 2017 återstår att se, förstås. Många planer finns. Men i alla fall vet jag att jag kommer att äta mycket gott, så väl sött som salt. 

  OBS! Ni märkte att ni kunde scrolla i dokumentet, väl?

Inga kommentarer: