onsdag 25 januari 2017

Stickkväll nr 1, 2017

Jag börjar långsamt kliva ur "bebis-bubblan". På tiden kanske, jag skrev ju tidigare att vi inte har någon baby här hemma mera, utan en toddlare. Jag är glad att vi får skynda långsamt, han är ju så god, och växer så fort. Han börjar klara sig mer och mer utan mamma (eller mamma börjar förstå det?). Senaste helg var vi först på 80-års middag - Filip stannade hemma och visade glatt farmor och farfar sin vilka ställen hemma mamma inte låter honom gå till (hehe), och dagen efter var jag på stickkväll, och lämnade gubbarna hemma att rå om varandra

Det är nu ganska jämt ett år sedan den här "stickkvällen", så det är ju lämpligt. Klicka på länken om ni inte vet vad jag menar.... ;)


Stickkvällen var hos mamma, och vi var en kvinna kort - oj vad det var trevligt att träffas igen. Alla har vi ju våra skäl till att det ibland är svårt att hitta tillfälle. Det blir mera prat än handarbetas på ett sätt, men det är ju inget fel på det! Alla bitar behövs ;)

Mamma har hittat så fin användning för skålen hon fick till julklapp, se DETTA inlägg.
På dörren hade hon en fin välkomnande "dörrkrans" (vill ni tjuvkika? Gör det HÄR), så det var tydligt handarbetstema denna kväll. 
Prat, handarbete - och jo, något gott att äta! Som ni läste i det HÄR inlägget har jag ju flera kakor/tårtor jag vill pröva på (igen) snarast, så jag hade tur som fick provkaniner. Det blev vitchoklad cheesecake, och jodå - receptet var så gott som jag ville minnas, och får komma med i min kokbok. Håll till godo - här nedan får ni också receptet. Hoppas det inte dröjer länge till nästa träff...

Vitchoklad cheesecake

Botten:
175 g dominokex
50 g smält smör

Fyllning:
5 gelatinblad
200 g vit choklad
½ dl socker
2 ägg
2 dl vispgrädde
200 g naturell färskost

Krossa kexen och tillsätt det smälta fettet. Täck bottnen av en form med löstagbar botten med en bit bakplåtspapper och tryck ut smulblandningen jämt. Ställ i kylen.
Blötlägg gelatinbladen. Vispa ägg och socker till skum och tillsätt färskosten. Smält chokladen. Vispa grädden. Hetta upp 1-2 msk vatten och smält gelatinbladen däri. Tillsätt smält choklad och grädde i äggvispet och slutligen vätskan med gelatinbladen. Häll smeten utan på bottnen i formen, och låt stå i kylskåpet helst till nästa dag. Servera med färska frukter eller bär. (Jag serverade här med granatäpple.)

Inga kommentarer: