måndag 2 januari 2017

Kusinerna har fått - julklappar i blått

Ja, och brorsan med fru med dessutom. Rim fick de med, så jag tänkte den här bloggrubriken var passande. De fick alla varsitt kuvert med rim på, och tydliga instruktioner att inte öppna innan julafton. Ja, de bor ju i Sverige så det var så det gick till. Klappar i blått passade ju dessutom bra inför Finlands jubileumsår. ;)


Det var faktiskt bror med fru som fick resultatet av den blåvita virkningen jag hade på gång på självständighetsdagen. Jag tyckte jag riktigt fick till svägerskans färger... Rimmet löd så här:

En fläck på bordet är illa
Kanske ni dessa bättre gilla

Ni gissade rätt: drinkunderlag - i form av muggar! Jag tog idén från det här mönstret på ravelry, men jag anpassade det något, tyckte en mera avlång form blev finare. Mina egna anteckningar om förändringar kan ni läsa HÄR på ravelry. 

Sonen i huset fick detta rim:

Kall om knoppen?
Då är detta toppen!

Jupp, det var förstås en mössa! Den är stickad enligt DET HÄR drops-mönstret. En mössa kommer ju att komma till pass, ni har väl hört att det ska bli ruskigt kallt, här i Finland i alla fall. Så pass kallt att sonen i det här huset inte kommer att kunna sova ute om det stämmer. Huu..... Få se hur det går.....

Och guddottern min? På hennes kuvert stod det så här:

För att du inte ska skaka tänder
Här är något för dina händer

De här vantarna tycker jag blev särskilt fina. De innehåller ju också mera färger än blått och vitt, i novita nalle. Tack vare mönsterstickningen borde ju vantarna vara extra varma förutom vackra. Mönstret till de förtjusande vantarna vid namn kainuun lapaset hittar ni HÄR (på finska, men det finns bild så språket är ingen skillnad).

Inga kommentarer: