lördag 28 januari 2017

Nytt liv


Jag är ett stort fan av benvärmare! Jag har oftast leggings eller kjol, vilket kan vara lite svalt när det är kallt ute, men det är lätt att dra ett par benvärmare utanpå. Snyggt också tycker jag. Snabbare går det än att byta byxor / dra andra byxor utanpå, när jag dessutom ska klä på min lilla herre när vi ska ut. Ja, och huvudpoängen är ju att de är varma. Dessa, vid namn ballerina stickade jag 2014, ni kan läsa mera om mönster etc i det HÄR inlägget. 

Men de blev smutsiga när jag använde de för någon vecka sedan. Jag stötte benet mot bilen när jag krånglade vid bagageluckan. Ni vet, barnvagn vikas o ska in och ut från bilen nu för tiden. Krångligt. (Nja inte så värst. Jag har fyndat en bra barnvagn åt mig nog, för 5 euro [!], men innan man vänjer sig, och ni vet ibland...) Jag slängde dem i tvätten på 40 grader. Det har jag gjort förut med många stickade plagg, men inte de här tydligen....


De krympte till ungefär halva längden, bredden var väl på ett ungefär den samma tyckte jag. Jag mindes ett tips jag läst någon gång. Om man blöter förkrympta stickade plagg i lite vatten blandat med balsam, blir det därefter lättare att dra dem tillbaka till originalform. Efter det ska man skölja ur balsamvattnet så klart. Jag prövade. 

Det fungerade, benvärmarna liknande sig själva igen efter balsambehandlingen. Men de var dock aningen mindre. Kunde jag dragit ut dem mera? Kanske... 

Stickkvällar har många fördelar. På senaste träffen, som ni kan se i det HÄR inlägget, berättade en i gänget, kollegan, att en annan kollega sökt benvärmare i butikerna till sin flicka men inte hittat. Det finns alltså ett behov av benvärmare! 

Jag måste ändå tipsa, om även du som läser söker benvärmare, sticka dessa - det är stickade på 7:ans stickor så det går på nolltid även om du är nybörjare, verkligen. Det är endast en enkel fläta på dem, en trevlig utmaning för en nybörjare (som lätt klaras av!), och en fin detalj för alla. Mönstret hittar ni HÄR (av drops). Mina är stickade i Sandnes Garn Alfa, det gick åt nästan 4 nystan (+ lite kontrastfärg av vad som helst...).

Ni förstod hur historien skulle sluta - klart tjejen skulle få mina benvärmare! Rena och med balsam-behandling. ;) En aning tovade och extra varma kanske.... Jag blev på så väldigt gott humör då jag fick de här fina fotona på den här söta flickan, och fick dessutom lov att dela med mig av dem. Mina benvärmare har fått ett nytt liv och ett nytt hem. De kommer till ännu bättre användning hos henne, det ser man ju direkt! Hon har ett fint namn dessutom, jag har alltid tyckt om namnet Linnéa. :) Så hette min mommo också i mellannamn (och min svärmor). Det var meant to be

Inga kommentarer: