onsdag 11 augusti 2010

Spräcklig kycklingsoppa

(4 portioner)

300 g kycklingstrimlor
1-1½ dl ris
½-1 zucchini (enligt storlek)
1 paprika
1 gul lök
1 röd lök
300 g morot/broccoli/blomkåls-blandning
2 klyftor vitlök
basilika, timjan, rosmarin
salt och peppar
grädde och/eller färskost
3 buljongtärningar + ca 1½ l vatten

Koka kycklingen i vatten med buljong. Ta upp kycklingen och skär den eventuellt i mindre bitar. Sila och spara vattnet.
Hacka löken och skär zucchinin och paprikan i mindre bitar. Fräs löken i olja i en stor kastrull. Lägg till zucchini och paprika. Pressa vitlök. Häll på det silade vattnet och riset. Låt koka upp. Lägg i kyckling och frysta grönsaker. Låt koka tills också riset är färdigt.

*** *** *** *** ***
Jag har varit bortskämd i sommar och fått mat serverat många dagar då jag varit i Karis. Den här soppan lagade min styvmor en sådan dag, och den var så god så jag bad om receptet. Nu har jag lagat den åt mig själv hemma i Åbo.

Super super god!

Inga kommentarer: