torsdag 24 maj 2012

Så som soppa SKA ätas

En av mina favoriträtter är, som vi alla vet, korvsoppa. Korvsoppa ska lagas så som mommo lagade åt mig (minst en gång i veckan i många många år), och serveras i "korvsoppsservisen", dvs den Arabia servis jag ärvde efter mommo! Finaste maten på finaste servisen! ;) (Recept på korvsoppa á la mommo finns i Lindas Favoritrecept.)


När jag lagade tidigare i veckan, undrade sambon var pannkakan var? Jag vet inte om det är jag som inte hänger med, som inte förstod att det ska vara pannkaka till soppa, eller han som inte hänger med, som inte förstod att pannkaka ska det serveras på torsdag (tydligen till ärtsoppa, men den skyr vi som pesten i det här hushållet). Men idag var det dags för soppa (igen) och eftersom resterna var begränsade till mängden, tänkte jag att det passar bra att dryga ut maten med lite pannkaka. Och färska semlor. Dessutom är det torsdag.


Trots att pannkaka borde vara en av våra vanligaste desserter, fick jag bläddra igenom några kokböcker innan jag hittade ett lämpligt recept. (Tur att jag har många.) Jag valde att använda mig av Prinsessornas kokbok, för ett riktigt klassiskt, enkelt recept! (Min kokbok är dock tryckt lite senare än den som visas i länken, "först" 1952!) Vad kul att använda kokboken emellan, inte bara beundra den på hyllan. Tack storebror! :)


Jag ska sprida kunskapen lite tänkte jag, och tog en närbild av receptet, så kan ni också baka! (Klicka på bilden så ser ni den större!)

Inga kommentarer: