söndag 20 januari 2013

En söndagsmiddag som heter duga!

batat på gula fat! ;)

För ungefär en vecka sedan var jag Helsingfors för att se mig om en sväng. En liten rundtur, lite shopping - och förstås lite mat! Några små fynd i butikerna blev det (lite smycken, en kjol och en tidning för min egen del), och ett fynd vill jag också kalla maten vi åt på La Famiglia. Jag valde Grillad kyckling med whisky-BBQ dip, rödvinssås, ratatouille och rostad batat. Whisky-dipen var ingen hit för mig (lite väl rökig smak) - men resten: Oj vad gott! Jag var väldigt mätt och belåten på tåget hem!

Idag har jag försökt återskapa rätten, något jag tycker att jag klarade hyfsat bra! Jag är mätt och belåten än en gång! Kycklingen och rödvinssåsen gjorde jag enligt recept i Flera Favoriter (sid 124), och så här gjorde jag

Rostad batat med ratatouille

2-3 stora batater
1 zucchini
2 paprika
1 lök
olja, salt & peppar

Skala bataten och skär i ca 4 cm tjocka skivor. Placera på en ugnsplåt och blanda med olja, salt och peppar. Baka i 200 grader varm ugn ca 30 minuter.
Skär zucchini, paprika och lök i grova bitar. Lägg med i ugnen då 30 minuter passerat. Baka tills alla grönsaker är mjuka, ca 45-60 minuter. Vänd eventuellt om batatskivorna och rör om grönsakerna - häll på mera olja vid behov.


Inga kommentarer: