onsdag 23 januari 2013

Meducin!

I dessa flunssa-tider gäller det att ta till alla knep för att hålla sig / bli frisk! Själv är jag ett stort fan av att använda konjak som medicin, och det fungerar lika bra i förebyggande syfte om ni frågar mig. Det här var tydligen vanligare på 1400-talet än nu, men det tycks finns flera som jag nog. Detta är dock inget jag undervisar i hälsokunskapen, trots att det i måttliga mängder kan ha verkliga fördelar.

Andra knep? Hygien förstås, C-vitaminer (även om jag hört att det också är en myt) och självklart vitlök. Och... Kycklingsoppa?

Förutom snabblagat, gott och nyttigt, så är det ju dessutom estetiskt tilltalande!
Ni förstår att jag är ivrig att gå till köket för att äta rester?
I Amerikanska filmer får den sjuke alltid kycklingsoppa, så tanken slog mig här om dagen, inspirerat av alla sjuklingar runt mig, att jag också skulle laga kycklingsoppa. Detta är tydligen *inte* en myt, om man får tro den här artikeln!

Sagt och gjort, jag sökte bland recept på nätet och i kokböcker, och hittade det bästa och mest inspirerande receptet i min egen kokbok Lindas favoritrecept (sid 47) (hahaa), och lagade så Kycklingsoppa med nudlar. (Använde dock frysta grönsaker istället, vilket väl är bra eftersom det då blev flera olika sorter - rekommenderas!) Det gick fort att laga, var super gott, och så tycks det ju vara enormt nyttigt. Fantastiskt!

Äter själv i förebyggande syfte, och förde en burk åt mamma i hopp om att det skall fungera som botemedel!  Egentligen borde jag föra åt 1-åringen också antar jag, men det är alltid så problematiskt med transport till Sverige....

Inga kommentarer: