fredag 1 augusti 2014

Gammaldags


Bland presenterna jag fick till 30-års dagen, så fick jag också några gamla recepthäften från 1900-talets början. Jätte kul att bläddra i, och fundera hur livet var förr...

Vill Du vänner hos Dig se,
En kopp kaffe med dem dricka,
Goda kakor ock dem ge,
Då Du blott till mig skall blicka.
Här Du finner kakor alla,
Tårtor, Våfflor, Spån, och Hvad du vill dem kalla,
Goda äro de också.
Baka blott, försök dig på!

Så inleds "För Kafferepet af E.L. - Hundra beskrivningar på bakverk" (Stockholm 1910). "Kokbok för allmogehem af Alma Forstén (Helsingfors 1905 - har också 1919 års upplaga) börjar så här: "Afsikten vore, att denna lilla bok skulla finna vägen till alla de hem, där husmodern är i afsaknad af de kunskaper, som är nödvändiga vid skötandet af ett enkelt hushåll. Denna bok gifver husmödrarna ledning uti att åt sin familj tillreda billig och hälsosam mat af i hemmet förefintliga födoämnen. [...] Enformig och kall mat öfverhufvud försvagar människans matsmältning och alstrar hos henne begär efter mången hälsofarlig njutning. Däremot är en omväxlande, väl tillredd samt varm mat, äfven om den är af det enklaste slag, ägnat att motvärka begäret efter mången njutning, t. ex rusdrycksbegäret."

Naturligtvis ville jag prova på något recept.... Samma kväll gjorde jag "Frukaka" ur "För Kafferepet". En "särdeles god" kaka, som ni kan se nedan.Namnet tilltalade mig, och smakerna med för den delen. Det är väl i princip en kryddkaka + det lilla extra.  Jodå, inga protester från mig, den var mycket god.


Nyligen såg jag också bilden nedan på fb, och tyckte det var lika kul som att läsa i kokböckerna. (Tror jag har någon bok med motsvarande råd hemma...) Råden är ju i mångt och mycket väldigt gammaldags, men många korn av sanning finns det där. Sen är det ju inte bara kvinnan som ska följa råden, utan mannen också. Inget fel i att fräscha upp sig för den andra, ha städat och en lugn atmosfär, bekvämt och bemöta varandra vänligt. Och är den ena senare än vanligt på jobb, kan den andra gott ha gjort middagen färdig, må det så vara frun eller herrn i huset. Jag tycker mig ha läst att år 2013 var det rekordfå äktenskap som ingicks, och rekordmånga skilsmässor i Finland (glad att jag bidrog till den statistiken positivt!), så kanske det skulle vara att plocka ut ett och annat av råden iaf, och anpassa det så att det passar. (Av vår bekantskapskrets att döma dock, tycker jag snarare att det var rekordmånga bröllop ifjol.)


Samma dag jag fick kokböckerna (vilket var lite före min födelsedag), eller någon dag där ikring iaf, fick jag en annan födelsedagspresent, en gemensam present till mig och maken som också fyllt 30 i år (men han hann före mig). En mangel! Ifjol, som hussalärare, hörde det till att lära eleverna att mangla. Jag som inte manglat på länge behövde lite uppfräschning av mina kunskaper, vilket jag fick (och bloggat om) - och jag blev fast! Inte med fingrarna i mangeln, tack och lov, men jag blev väldigt förtjust i att mangla. En fröjd jämfört med att stryka (och dammsuga och diska med för den delen....).
Så nu har vi fräscha släta manglade lakan och fina släta glansiga dukar här i huset. Jag måste medge, att det känns som ett steg mot "tant" att mangla, men jag gillar resultatet. Jag är ju, som nämnt, 30+ nu, så det är väl bara att acceptera faktum.

Jag passar här på att mangla en kökshandduk jag också fick i födelsedagspresent (värst va många presenter jag fått!),
för att slå två flugor i en smäll (eller två presenter i ett foto).

Måste ännu visa, att i dagarna som jag börja mangla igen, råkade det sig att vi lagade fläsksås hemma.
Visserligen är det svärmors recept, inte ur mina nya kokböcker, men jag är säker på att det finns där.
Känns som en gammaldags, traditionsenlig rätt. 

Inga kommentarer: