söndag 23 november 2014

Bow before my bow!

Mönster: Crochet Flower Slippers
Virknål: 6 mm
Garn: Novita Isoveli, ett drygt nystan
Beskåda mina nya arbetsskor! De är alldeles perfekta tycker jag;

  • de visar min personlighet (egenhändigt handarbetade med lite bling)
  • de är diskreta (de ska passa till olika sorters kläder, så väl byxor och kjolar i olika färger)
  • de är lätthanterliga (bara att vika ner i väskan, var de lätt ryms med några kg böcker, dator och allt annat som finns i min arbetsväska)
  • de är bekväma (boktstavligt talat gjorda till min fot[!])
  • de är förmånliga (ett nystan novita isoveli + lite restgarn gick åt)
  • de torde passa väl in på den tänkta arbetsplatsen, eftersom handarbete uppskattas särskilt mycket där
  • de är dessutom helt unika, eftersom jag frångick mönster med både garnval, färger och dekor
Jag är helt klart väldigt nöjd med mina nya arbetstofflor. Saken är den att jag rör mig i olika byggnader och jag vill varken ha på mig uteskorna inne i klassen (för det första blir det väldigt svettigt så här vintertid, för det andra känns det väldigt klumpigt då jag ofta har klackskor, att sedan "smyga" bland eleverna för att se hur arbetet fortgår, för det tredje drar det förstås in smuts och/eller slask), och jag vill inte heller gå med ett par inneskor i handen från plats till plats... Detta var helt klart den ultimata lösningen! Mönstret har jag redan använt förut en gång.


Uppenbarligen skall en lärare ha rosetter på fötterna... Jag minns det inte själv, men jag har hört att jag uppenbarligen var väldigt förtjust i min lärares skor då jag gick i årskurs 1. De ska ha varit röda, och haft en rosett baktill ovanför de höga klackarna... Få se nu om mina elever lägger märke till mina rosetter, eller fäster mera uppmärksamhet vid undervisningen... :) (Och på tal om undervisning, visst lade ni märke till homonymen i rubriken [uttalet inte riktigt lika, men...]?)

Inga kommentarer: