torsdag 6 november 2014

No brainer!

Denna buslätta tröja började jag sticka då jag var trött och hängig pga hypertyreosen. Jag har ju konstaterat förut och kan konstatera igen med hjälp av denna artikel, att stickning de facto är hälsosamt, och något lite smått måste man ju göra för att inte bli ännu tröttare.

Enklare tröjmönster är svårt att hitta - och ni hittar det här via ravelry, direktlänk till mönstret på lion brand yarns patterns här! Tröjan stickas uppifrån och ner, först ökas maskor till lämplig bredd (4 per varv i regelbundet mönster), sen sätts maskorna för ärmarna att vänta medan det stickas slätstickning tills lämplig längd. Tröjan kan man ju enkelt dessutom prova efterhand då den stickas på det här viset. Sedan stickas resår. Plocka upp maskor längs med framkanten och sticka några varv. Plocka upp maskorna för ärmarna, sticka slätstickning runt till lämplig längd. Vill man så följer man längd-direktiven i mönstret för en kortare tröja, eller så gör man som jag o följer sin kropp (och täcker in den för det är kallt ute i världen!).

Jag använde dessutom ett själv-randigt garn, novita usva som fortfarande säljs superbilligt hos latvala, så inte ens färgbyten behövde jag fundera på. Eftersom bak- och framstycken stickas samtidigt i detta mönster blev ränderna garanterat jämna. Kan det bli enklare? Detta är ett perfekt mönster för en nybörjare, för någon som vill ha ett lätt projekt, eller t.ex. en mötesstickning då man ska koncentrera sig på annat samtidigt.

Eftersom jag var inne på ämnet lite här i början, ska ja dessutom passa på att ge en liten uppdatering om min hypertyreos. Jag mådde ju bättre redan, men nu har det tyvärr "hoppat till andra sidan", och jag har underfunktion istället för överfunktion. Det kan på sikt vara en bra grej eftersom det är lättare att behandla, bara mina värden inte "hoppar tillbaka" till överfunktion igen. Så här i stunden tycker jag väl inte att de här symptomen är något roligare än de jag hade förut, och som jag tyvärr känner ganska tydligt av, men jag hoppas ju, som sagt, att det blir bättre på sikt. Jag är trött igen, men det är bara att vänta på bättre tider... Jag får ju vård iaf. ...och som tur finns det no brainer -mönster då hjärnan inte fungerar som det ska... (haha)

Inga kommentarer: