söndag 16 november 2014

Så långt föll det äpplet...

Säga vad man vill om hur äpplet föll, men min längd fick jag av min far, inte av min mor...

Här sitter vi och stickar - igen.
I dessa tider stickar man högst antagligen på julklappar (mamma),
eller "finkläder" (jag).

Vi tog foton på när vi stickade tillsammans också till artikeln om mig i Simply Knitting,
vilket jag bloggat om här, där framkom också vårt gemensamma intresse.
Alla är väl mer eller mindre bekanta med uttrycket "äpplet faller inte långt från trädet"... Jag tror både brorsan och jag "föll ganska nära trädet"... Allt är relativt förstås - det beror på om man fokuserar på fordon eller maratonspringas eller matlagning eller fotograferas eller.... Väldigt få äppel föll längre bort hur man än ser på saken. (Både bror min och jag blev för övrigt lärare också, där "förr vi nära varann", det är inte våra föräldrar iofs, men väl styvmor...)

Och mamma och jag... Mina stora hobbyn i livet har jag helt klart "ärvt" av henne, både matlagning och handarbete - vilket de facto är vad den här bloggen handlar om. Det är hon som lärt mig hur man bakar och lagar mat, och det är hon som lärt mig sticka, virka, brodera och sy. Och det är jätte kul att vi har det gemensamt! ...att vi titt som tätt dessutom råkar köpa samma kläder, att vi är förtjusta i samma färger, mönster, artiklar etc, tja, för det mesta gör det livet enklare. (I det här inlägget berättar jag lite mera om hur jag började sticka...)

På bilderna ses exempel på hur långt äpplet i mitt fall sist och slutligen föll... Mamma och jag har stickat sjalar av samma mönster (det är inte första gången vi använt samma mönster) - min sjal visade jag ju också tidigare på bloggen. Och i det här inlägget ses mamma sticka på sin sjal - hemma hos mig. Dessutom har vi på oss likadana kjolar från lindex. ...den här gången var vi visserligen medvetna om att vi båda hade den, men det har också hänt att vi både köpt och använt samma plagg samtidigt utan varandras vetskap... Vi har också använt samma garn, Ören Bayan Angora, som vi köpte på vår karnaluks-resa.

Här har jag dessutom på mig ett par örhängen jag virkat. Färgerna passar alldeles fantastiskt bra ihop med sjalen.
Mönstret till örhängena är från Käsityö - viron suuri käsityölehti, syksy 2014 (örhängena syns på pärmbilden). 

Inga kommentarer: