fredag 30 oktober 2015

Halloween på jobbet

Ingen har väl missat att det är dags för Halloween igen? Det har i alla fall inte mina elever gjort. Vi hade bl.a. en liten halloween-fest på hussan i veckan, då vi gjort följande grejer (som är så fina att jag bara måste visa - med elevernas tillåtelse):

Halloweenpaj, dvs en enkel paj med lock som vi skurit ut ett skrämmande ansikte ur. 
(I detta fall squashpaj.)

Rödsprängda ögon, dvs kokta ägg (gulan blandad med creme fraiche + lite kryddor), vindruva till pupill och lite tomatpuré.

Mumiebröd, dvs varma smörgåsar dekorerade med ansikten.

Minipumpor av mandariner och kiwi. Vi gjorde också bananspöken, men de fastnade tyvärr inte på bild...

...och slutligen spökmaränger, som är lätt gjort genom att dekorera marängerna med lite smält choklad.

Jag har fått halloween med också på alla engelska timmar. Vi har antingen skrivit "scary poems", läst om varför man firar halloween, eller läst en "scary story" (The body snatcher) och ätit maränger till som jag förberett hemma. 

(Bakade ju åt en klass som skrivit brev åt mig tidigare, nu var det två andra klassers tur. Rättvist ska det vara. En klass kvar... Vet precis vad jag ska göra...)

Till veckans kollegiemöte vankades förutom några överblivna marängspöken och rester från hussan också kladdkaka! Vet ej vem som bakat - men mums! ...och jag, som brukar sticka på möte, hade valt en ny stickning i passande färg (också klädd i passande färg som ni ser, i en tunika jag stickade 2011 - ni ser den här). 

Mitt uppiggande orange garn (grannare än väntat men fint ändå) är ny-fyndat hos Latvala.  Novita Rose för 1 euro styck!! Jag ämnar sticka en 3-euros bolero åt mig. :) Den blir snabbt klar, hoppas jag...

Inga kommentarer: