lördag 24 oktober 2015

Lagom galet & gott

Jag undervisar som bekant också i huslig ekonomi, förutom mitt huvudämne engelska och en massa annat. I veckan bakade vi semlor i hussan; jag gav ett basrecept, och sedan fick de smaksätta enligt eget tycke. Jag hade bl.a. morot, äpple, frön, olika mjöl osv som alternativ.

En grupp ville smaksätta med kanel. Lite galet tänkte jag, men inte galet nog att jag skulle neka. Så gruppen bakade kanelsemlor. Och vet ni, det var gott! Det mest galna vore kanske att aldrig bredda sina smaker över huvudtaget, eller prova på något nytt! En lärdom man kan ta åt sig också utanför hussaköket. Jag är ju inte heller dummare än att jag förstår att det inte bara är läraren som lär ut till eleverna i skolan, utan det fungerar dagligen också i motsatt riktning. Eller kanske det bara är jag som tycker det är nytt och spännande med kanelsemlor?

När jag kom hem bakade jag kanelsemlor (på mitt sätt, men inspirerat av eleverna), som jag bjöd på följande dag på kollegiemötet. Till det serverade jag apelsinmarmelad, som vi också gjorde på hussan då vi hade marmelad över från föregående dag. Många instämde i att det var riktigt smarrigt! 

Lyckliga jag fick en ros i veckan, fin eller hur? Den verkar hålla att pryda mitt bord under en lång tid.
Och jag har äntligen använt mig av lite pentik-presentkort jag hade hemma; köpte bl.a. assietter som matchar våra J & L -muggar vi fick i bröllopsgåva som ni ser här. Perfekt med lite större assietter, och kul att kunna komplettera vad vi redan har! Fick också juligt äppel-té jag har i muggen för samma summa, och en kökshandduk med julmotiv. Inte länge kvar nu...

PS! Och ni ser va fint fat/bricka jag "fyndat" från svärföräldrarna. :) Mycket nytt i denna bild.

Kanelsemlor

5 dl äppeljuice
3 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
2-3 msk kanel
ca 8 dl vetemjöl
1 påse jäst
1 msk sirap
½ dl olja

Värm vätskan fingervarm och blanda med olja och sirap. Blanda samman havregryn, grahamsmjöl, kanel, jäst och en del av vetemjölet. Rör ner de torra ingredienserna i vätskan, Knåda in det resterande mjölet tills degen släpper bunkens kanter. Låt jäsa. Baka ut semlor på mjölat bakbord, och grädda ca 15 minuter i 200 grader varm ugn.

Servera gärna med apelsin- och citronmarmelad, jag (och vi i hussan) använde det här receptet men gjorde en fjärdedel av satsen, det räcker gott och väl. (3 apelsiner, 1 citron, 3 dl syltsocker.) Jag fick tre burkar av den satsen, enligt storleken på bilden ovanför. (Flickorna i hussan smakade av och tyckte det behövdes ytterligare någon tesked socker, som tips.)

På tal om galet; jag hade mamma på besök igår. :)
Skämt åsido, det var ett skönt avslut på arbetsveckan (som ju är arbete trots att det är mycket kul också), och mamma behövde piggas upp lite då hon varit hemma sjukledig hela veckan. Mamma hade förberett en god paj som hon hade med (allers-recept; kött, zucchini, körsbärstomater, vitlöks-bonjour osv). Förutom att äta gott gjorde vi annars också som vi brukar; pratade massor, fick lite frisk luft, stickade osv. En perfekt fredagkväll  m.a.o.

"Klassisk banoffee-paj" - tror ej jag bloggat om den förut...
Eller har jag?
...och dessert och skumppa hör ju till, förstås! Alkoholfri visserligen, bl.a. pga mammas medicinkur, men känslan av att dricka skumppa finns med likväl.

Desserten var också en nyhet. Banoffee i ny tappning, vanligtvis lagar jag ju i paj-version, som jag lärde mig i England när jag var au-pair, men nu hade jag upptäckt ett nytt recpet på banoffee i glas, som jag ju tvunget skulle prova. Mamma på besök en fredagkväll var en anledning god som någon.

Funkade jätte bra. Precis lika gott skulle jag vilja påstå. Recptet hittar ni här.

För att göra likheten till originalet mer påtaglig använde jag inte vilken kinuskisås som helst, utan jag gjorde dulce de leche - se hur här om ni inte är bekanta. (Och fram för allt: pröva om ni inte är bekanta!)

Avslutningsvis, en bild av utsikten här igår-kväll, som mamma fotograferade.
Galet vacker natur!

Inga kommentarer: