torsdag 3 november 2016

Energi för dagen

Godmorgon! Ännu en vit dag skymtar ute i mörket - vintern kommer alltid lika plötsligt. Jag tänkte en god stund att det var Filips första snö, tills jag insåg att han faktiskt är född i februari (stora pojken!), och det var minsann uselt före när vi körde hem från sjukhuset också, men den första snön han är medveten om i alla fall. Spännande! Skönt vi kunde vara hemma; två (!) skolbussar körde i diket här i Snappertuna, och det var allmänt snökaos

Dags att tanka energi för dagen, och det i form av hemgjord äppel-granola, en kopp té med lappi-hunaja (mamma köpte åt mig på Strömmingsmarknaden i Åbo - gillar - nu hålls jag frisk; jag har med eucalyptus och ingefärs-smak) och en ny handarbetstidning

Och om någon undrar: Nej jag är inte en dag efter idag! Ni är med live (nästan), jag åt upp granolan bara för någon minut sedan och ska strax återvända till min tidning och dricka ytterligare en kopp té. (Förutsatt att lillpysen sover en stund till....) Jag ska bara dela med mig av receptet först.

Receptet är helt eget, en blandning av ett recept jag hittade på nätet, ingredienslistan från en köpe-granola vi gillar, och helt enkelt vad vi tycker om. Andra försöket blev så gott som perfekt (första gången vi prövade, helt enligt ett recept, var vi inte lika nöjda...) Jag gjorde så här:

Äppelgranola 

Ca 5 äpplen
1 dl mandel
4 dl havregryn
1 dl svartvinbärssaft
½ dl honung
½ msk kanel
1 dl naturella pumpakärnor

75o ca 6 timmar
175o, ca

Kärna ur äpplena (möjligen skala), skär i bitar och låt torka i ugn på ca 75 grader i 6-7 timmar.
Höj sedan temperaturen till 175 grader. Blanda havregryn, mandel, juice, honung och kanel i en skål.  Sprid ut på en bakpappersbeklädd plåt. Torka mitt i ugnen 15-20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden.
Rör ner äppelbitar och pumpakärnor. Förvara i en burk med tättslutande lock. 


Inga kommentarer: