tisdag 29 november 2016

Helg och vardag

I veckan äter jag ju oftast ensam (medan Filip sover ute), medan jag har sällskap av maken på helgen. Ibland blir skillnaden på maten ganska markant.

Förra veckan lagade jag för första gången min egen pesto enligt det här receptet. Första gången jag smakade pesto, det är flera år sedan, var jag tveksam, men nu tycker jag det är supergott! Enkelt att göra var det också, jag mortlade nog inget: Allting i mixern och sen rörde jag in med nykokt pasta. Snabbt ska det gå - så jag hinner göra något annat än äta och laga mat medan gossen sover. :p

Ibland får vi förstås besök också, Filip och jag. Och är vi förberedda kan vi bjuda på något gott, här har jag gjort banankaka. Jag följde mitt vanliga sockerkaksrecept (mitt inlägg HÄR, direktlänk till receptet HÄR) och smaksatte med två mosade bananer, 1 tsk pomerans och 1 tsk ingefära. En alldeles fenomenal smakkombination visade det sig, det måste jag komma ihåg! 

Här är det festmåltid minsann. J hade varit på arbetsresa och hemvägen gick förbi Wanhatuvan Ankkala var han köpte hem anka åt oss. Det blev anka med grönpepparsås (enligt detta recept) serverat med risotto. Riktigt gott!

Till så god mat måste man servera efterrätt. Jag var inte förberedd så jag fick kika i skåpen. Det fanns lite färskost, inte så mycket så det räckte till en vanlig storleks cheesecake, men så är vi ju bara två personer (som äter cheesecake), så det blev en blåbärscheesecake i miniformat (den tredje personen fick smoothie med blåbär i). Jag gjorde 1/3 av mitt vanliga recept (mitt inlägg HÄR, direktlänk till receptet HÄR) - och jag mixade inte blåbären med socker bara droppade i några bär. Fungerade alldeles utmärkt - och mindre disk blev det :p (och mindre socker!)

Inga kommentarer: