måndag 5 december 2016

Lindas matbröd

Oj vad det varit glest på bloggen på sistone. Det har varit mycket annat på gång. Så är det ibland - särskilt i juletider förstås. Men vi har det bra, om någon undrade.

För någon dag sedan kom jultidnings-leveransen. Till mig hämtades Lindas matbröd, och oj vad den passar mig, jag menar också förutom namnet *fniss*. Varenda recept gör mig ivrig! Annars brukar jag skriva ner lyckade recept i min ultimata kokbok, men det kan jag ju inte göra med en hel kokbok, så det får vara den här gången. (Det är det bästa betyg jag kan ge - jag rekommenderar varmt om någon vill ha julklappstips!)


Först prövade jag rågsiktskakor - och de blev så underbart goda, och vilken härligt fluffig mjuk konsistens! De flesta (eller alla?) av recepten finns (antagligen) på nätet, så också detta recept, men då alla recept är bra har man de ju lika bra snyggt och praktiskt i en bok, tycker jag. Och jag gillar att boken är full med matbröd, det vill säga inget dåligt samvete när man vill baka. Jag i alla fall kan väl försöka undvika sött ibland (borde undvika oftare...), men i övrigt orkar jag inte dra strikta riktlinjer åt mig vad gäller diet. Jag bara orkar inte.... Jag är helt enkelt inte motiverad, varför?

Undrar om en bidragande faktor till den goda konsistensen kan ha varit att jag nyss fått en hushållsassistent, så degen blev rejält "knådad" (medan jag bytte en blöja, hehe)? Men hade ju oberoende inte fungerat utan ett bra recept.

Ah, och så finns det mycket fakta i boken också. Jag visste inte att en liten mängd socker i degen hjälper jäsningen och ändå "bränns upp" i processen (säger hussaläraren *host*). Jag gillar boken, ni märker.

Jag är inte den enda som gillar boken. Filip kunde ha bläddrat i boken en god stund. Han gillar iofs de flesta böcker, en riktig allätare. Ibland bokstavligt också, men han kan faktiskt sitta och bläddra i en bok en god stund också. Redan! Jag är så stolt. 

En nackdel med boken ska jag berätta. Det visade sig nämligen att jag, trots mina överfulla skåp i köket, saknar en kruskavel. Så det får jag väl be tomten om, om jag kan vänta så länge (det är inte sagt jag kan det....)

Detta ber jag tomten om:
kruskavel
en synål (jag har tappat min favorit [perfekt tjocklek, trubbighet och längd], och jag hoppas innerligen jag inte tappat den så att Filip kan hitta)
ett måttband (mitt gamla, ett sånt här, har också fungerat som leksak, och får nu fortsätta med det då inte "svansen" går in mera)
en kylväska-korg (den jag har, typ sådan här, är väldigt sliten - och väldigt välanvänd)



Inga kommentarer: