tisdag 13 december 2016

Lucia

"Vet ni vad, jag tänker inte baka lussebullar i år", sa jag igår.
Men det var innan jag kom på att lussebullar inte måste vara söta... Inte för det, jag är tillbaka till min vanliga diet (om ni minns min "strejk" - se HÄR) och undviker inte precis sötsaker, men just nu kändes det onödigt med mera sött ändå. Dessutom är ju mina "vanliga" lussebullar ändå utan både saffran och russin, för det gillar jag inte, så det är ju bara formen som återstår

Se tidigare års lussebullar HÄR. Det var kul att se fjolårets inlägg, var min stora mage skymtar bakom bordet - om man vet att titta... Och året innan beklagade jag mig tydligen över min sköldkörtel som varit så väldigt besvärlig, men just idag har jag fått veta att jag för andra blodprovet i rad har normala värden, något år sen det hänt senast! Normala blodvärden i vad kan det vara, två månader? (Symptomfri har jag varit t.o.m. längre, lyckligtvis, hela mamma-tiden.) Känner mig hoppfull och överväger korka skumppa-flaskan som väntar på lämpligt tillfälle i kylen.... 

Nåja, jag tog fram min senaste kokbok, Lindas matbröd, och bläddrade. Valet föll på grötbullar, receptet hittar ni också HÄR om ni inte ännu förstått att införskaffa denna fantastiska kokbok (ni kanske väntar att julgubben hämtar den?). Så det blev ju faktiskt bullar ändå, och inte semlor som jag tänkte, hehe.... Bulle kan ju vara så väl matbröd som kaffebröd. Och semla är ju inte samma sak på finlandssvenska och rikssvenska om någon blev och fundera.

Här är dagens lunch: Majssoppa och lusse-bröd. För att "lucifiera" bröden lite extra, penslade jag dem med ägg och satte pumpakärnor var russinen skulle sitta. Annars följde jag receptet till punkt och pricka.
Hon är så fin, min Lucia, med levande ljus i håret....

Grötbullarna var ett perfekt val, fantastiskt gott! Så har ni inte ännu bakat/ätit lussebullar och ni funderar vad ni skall äta till kvällsmål? Nu vet ni!

Majssoppan jag åt till lunch, som också ses på bilden, var så delikat att det vore elakt av mig att inte dela med mig av receptet så ni också får smaka. Håll till godo:

Majssoppa

1 brk (320 g) majskorn
1 schalottenlök
2 msk fett
1 buljongtärning
3 dl vatten
1 liten potatis
Salt, peppar, timjan

Låt majsen rinna av i en sil. Fräs lök och majs i en kastrull med lite matfett. Tillsätt fond och vatten. Skala och riv potatisen och lägg med i soppan. Koka på medelvärme i ca 5 minuter. Mixa soppan och smaka av med salt och peppar.

PS! Jag har ju faktiskt gjort så här förut, gjort en saltig variant av den traditionella sötsaken, ni minns väl vad jag gjorde på Runeberg?

Inga kommentarer: