tisdag 20 december 2016

Tänd ett ljus


Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Tänd ett ljus för jordens barn.


Det är en så vacker sång, och så passande just idag. Läs hela texten HÄR. (Ja, texter är viktigare än musik för mig, men visst är det en vacker melodi också...)

Som så många andra vaknade jag upp till hemska nyheter. Många andra hann höra om terrordådet i Berlin redan igår. Dessutom ambassadör skjuten i Turkiet, Trump är nu defintivt USAs nästa president, vi har livlig diskussion om vår regering här i Finland, flera mässlingsfall i Raseborg - ovaccinerade barn skall hållas hemma... Elände på elände. Var är julfriden?


När jag igår med anledning av senaste julkulan sökte lite på järbo garns sidor hittade jag mönster till detta fina julljus, lämpligt också för de allra minsta. Mönstret hittar ni alltså HÄR. Ett fantastiskt mönster, super lätt, otroligt snabbt, dekorativt och förhoppningsvis en rolig leksak så här i juletider. Det kan till och med stå av sig själv! Medan Filip sover nu på morgonen har jag hunnit leta bland mina restgarner, virka ljuset medan jag sett på nyhetsmorgon - och få se om jag hinner blogga klart också. (Jag påstod att julkulorna är "snabba" projekt i senaste inlägget - det här är snabbt på riktigt!)¨

Som jag skrev i ett annat inlägg nyligen har jag hopp för världen i och med att vi har så många fina barn. Vi måste hålla hoppet uppe! Det gör jag med mitt ljus! Och snart vaknar väl min lilla solstråle. Hoppas han ska tycka om sitt ljus! Man kan inte lösa alla problem med garn, jag vet... Men allt börjar med attityden, den vill jag visa i mitt senaste projekt!

På 4:e advent var jag med svärmor till Raseborgs ruiner var julefrid utlystes och Finlands lucia kom på besök. Det var verkligt stämningsfullt. Nu hoppas jag stämningen ska sprida sig utanför borgen... 

Inga kommentarer: